Hur du rista det Lunar ytbehandlar med CNC (4 / 6 steg)
Steg 4: Skapa en yta från denna bild
Du har finjusterat grå i markeringen, det kan bearbetas med i en CAM programvara. Jag använder BobCAD eftersom jag faktiskt har råd med det och jag inte har tålamod eller expertis till hacka min egna lösningar. De processer som BobCAD använder är standard i datorstödd tillverkning. Till exempel välja verktyg storlekar, begränsa djup-per-pass, justera stepovers, etc. Jag kommer att använda BobCAD som exempel, men de funktioner jag använder bör finnas i varje CAD/CAM-paketet. Återigen, detta är inte en handledning om hur du använder ditt CAD/CAM/CNC system, det handlar om månens yta.
Öppna din CAM programvara som kan skapa en 3D-yta från en bild (i detta fall BobCAD).
I BobCAD, denna process kallas "Relief från bild" och kan uppnås i bobART plugin. I Rhino kallas "Höjd fält från bild"
BILD 1
Under importen frågar BobCAD mig hur jag vill skala bilden i X, Y, och Z-axlarna. Där skalning i Z överdriver djupet av snida. Jag har funnit att i kombination med nivåjustering i photoshop, jag gillar min Z djupet vara omkring 0,625". Jag tenderar att inte skala mycket i X eller Y: jag gör min markering i photoshop så att jag inte har att skala i CAD/CAM-miljön. BILD 2
Jag rekommenderar att du spelar med detta tills du får de resultat du är ute efter.
Här är vad min ser ut som: bild 3
När jag har ytan skapad kan jag börja generera verktyg banor.
I detta skede kunde jag också exportera en STL-fil för 3D-utskrifter. Och från Rhino, när fältet höjd har skapats, en STL kan genereras.
I ArtCAM importeras en BMP-fil som ett lager med liknande inställningar att överdriva Z djup.