Hur du skapar en mus-Driven meny som EXE med hjälp av Windows Batch kod (3 / 5 steg)
Steg 3: Skriva koden för grafik (del 2)
Nu går vi vidare till att skriva koden Rita en fin låda. Om du vill rita en ruta, använder vi kommandot PrintBoxAt. Den korrekta syntaxen för kommandot är "rem PrintBoxAt (y-värdet) (x-värdet) (y-värdet) (x-värdet) (gränsa stil). Den första uppsättningen av y-x-värdena är koordinaterna för det övre vänstra hörnet av rutan. Den andra uppsättningen är för den längst ned till höger. formatnumret kanske 1 eller 2, som ändrar styling av rutan från att vara enkel eller dubbel linje. ALLA värden måste vara avgränsade med blanksteg. För vår exempel är kommandot följande:
rem PrintBoxAt 5 9 18 64 2
Nästa, vi sätter in ett kommando för vänta, att tillåta tolken att komma ikapp. syntaxen för kommandot vänta är rem vänta (ms), där värdet 1000 är lika med en helhet för det andra. Detta liknar paus, men det väntar bara det förutbestämda beloppet tid och sedan fortsätter att bearbeta, i stället för att användaren måste trycka på en tangent, som med standard paus kommandot. Kom ihåg att infoga varje kommando på en ny rad.
rem vänta 200
Nu får vi till delen av att sätta in vår meny och alternativ text. Kommandot Infoga text är rem PrintColorAt (din textsträng) (Y) (X) (förgrunden färg) (bakgrundsfärg). Koordinaterna markerar positionen för det första tecknet i en textsträng, och resten av strängen fortsätter till höger. Varje karaktär kommer att vara 1 X av 1Y i storlek, inklusive utrymmen i strängen. Färgkoder vi kommer att använda är: 15 = vit och 0 = svart. Vi använder sedan kommandot rem LocateAt för att flytta markören längst ned till vänster på skärmen. (syntax är rem LocateAt (Y) (X). Vårt exempel fortsätter så här:
rem PrintColorAt huvudmeny 7 32 15 0
rem PrintColorAt 1) Test menyn 10 32 15 0
rem PrintColorAt 2) Reload Main Menu 14 32 15 0
rem PrintColorAt 3) avsluta programmet meny 18 32 15 0
rem LocateAt 25 1
rem vänta 200