Hur du skapar en mus-Driven meny som EXE med hjälp av Windows Batch kod (4 / 5 steg)
Steg 4: Programmet koden för Mouse-Driven GUI.
Nu är det dags att skriva koden för mus-driven GUI blocket. Det är viktigt att förstå i det här steget, till skillnad från allt annat vi har gjort hittills, coridinates kommer att anges X först, sedan Y, som är bakåt från hur vi har gjort den. Vi kommer att starta vårt klickbara zoner på det första tecknet i alternativet, och slutar det vid X = 53 av linjen.
Kommandot vi använder för att göra detta är rem Mousecmd. Syntaxen för varje block (som representerar ett enda alternativ), är (X, Y) av början av klickbara zonen, sedan (X, Y) i slutet av klickbara zonen. De fyra numren för varje block avgränsas med kommatecken och varje block är avgränsade med ett blanksteg. Tolken tilldelar varje block ett nummer, där det första blocket kommer att vara 1, det andra blocket kommer att vara 2 och så vidare.
När programmet körs, kommer att att klicka med musen på någon punkt inom spänna av koordinater lagra blocknummer som klickade som systemvariabeln % resultat %. Vi använder sedan en "om" uttalande att genomföra ett delprogram av vår val. Slutar gå-till uttalandet är fylld när ingen av de "om" påståenden är sanna. Vårt exempel fortsätter så här:
rem MouseCmd 32,10,53,10 32,14,53,14 32,18,53,18
om % leda % == 1 goto test
om % leda % == 2 gå till belastning
om % leda % == 3 gå till slut
gå till eror
Vi sedan skriva koden för var och en av de fyra subs. Vi måste använda kolon (:) att deklarera sub, men inte att kalla det i en "gå-till" uttryck. Vi gör så här:
: testa
CLS
rem PrintBoxAt 5 9 18 64 2
rem vänta 200
rem PrintColorAt THE menyn TEST arbetat! 13 27 15 0
rem LocateAt 25 1
rem vänta 200
pausa
gå till belastning
Och vi sedan skriva koden för dryg subs på liknande sätt som med en vanlig kommandofil, integrera avancerade kommandon som är lämpligt i koden.