Hur man gör en Atari spel (5 / 9 steg)
Steg 5: Hacking spel
Du behöver en ton av programmeringserfarenhet till hacka spel. Medan det gamla hederliga sättet av demontering och förändrade värden verkligen fungerar, finns det några program runt som låter du bläddra igenom bitarna. Om du tittar noga kan du ofta hitta sprites i bitar, och ändra dessa värden så att du faktiskt ändrar hur spelen ser ut. Två sådana program jag känner till är HackoMatic (version 2 & 3) och Bithacker. Unfortunetely, båda ursprungliga fientlig tomten verkar vara nere, men du kan fortfarande hitta nedladdning tillgänglig lurar i olika atari forum. I allmänhet tillåter dessa verktyg inte ändras om inte du visste de bitar du letar efter eller verkligen har en hel del fri tid att försöka hitta slumpmässiga bitar. Till exempel bithacker kommer att visa dig PacMan sprites (kom ihåg det finns fler än en) och du kan ändra dem till en animerad robot. Förutom sprite form är spelplanen och bakgrundsfärgerna ofta lätt förändringar att göra utan massor av programmering. Mer om det i nästa steg, men ju mer du spelar, ju mer du lär!
Här är en snabb titt på bithacker i aktion. Om du tittar på första bilden, kan du se Activision logotypen uppochner och delas upp i grupper om åtta pixlar. Helt enkelt genom att åter arrangera de bitar som är på/av om dessa avsnitt kan jag göra läsa spelet "RoboTHacK" som visas i den andra bilden. Unfortunetely i emulatorn använder jag, skärmdumpar fungerar inte så jag kan bara visa en mockup av vad hacka skulle se ut.