Hur man gör en huvudmeny i Unity (7 / 8 steg)
Steg 7: Skriva ett skript för att styra knapparna
Skapa ett nytt skript och kalla det huvudmeny. Fil i mappen Scripts och öppna den i MonoDevelop.
Förklara booleska (sant/falskt) variabler, en för varje knapp du vill ha på din meny. Jag har två knappar, så jag skrev:
offentliga bool isStart;
offentliga bool isQuit;
Sedan, skriva en funktion kallad OnMouseUp(). Detta aktiverar när musknappen släpps, vilket är ett bättre sätt att aktivera en knapp än OnMouseDown() eftersom det förhindrar funktionen utförs upprepade gånger medan musknappen hålls.
void OnMouseUp() {
IF(isStart)
{
Application.LoadLevel(1);
}
om (isQuit)
{
Application.Quit();
}
}
Application.LoadLevel(1) laddar scennummer 1 i spelet. (Menyn scenen bör nivå 0. Du kan ändra vilken scen är som i bygga inställningar, under fil.)
Application.Quit() avslutar spelet, men detta kommer bara göra något om spelet är öppen som en PC/Mac-program. Ingenting kommer att hända om spelet körs i enighet eller online.