Hur man gör en Straight-line kurva virvel i Game Maker (5 / 6 steg)
Steg 5: Dissekera koden
Denna lilla del drar axlarna. Du kan ändra koordinaterna för att göra olika vinklar, men se upp, som du behöver att hålla ett tal jämnt delbar av 360 att hålla formen komplett. Några intressanta vinklar att prova är 45 grader (8 kvadranter), 30 grader (12 kvadranter) och 120 grader (3 kvadranter).
Rita flygplan, både x och y, att hålla ursprung i centrum
draw_line(x,y,x,y-128)
draw_line(x,y,x,y+128)
draw_line(x,y,x-128,y)
draw_line(x,y,x+128,y)
Resten av koden drar diagonalen fodrar för först, andra, tredje och fjärde kvadranter, respektive.
/ * RITA DEN FÖRSTA FORMEN * /
Dra diagonal linje 1:
draw_line(x,y-16,x+128,y)
Dra diagonal linje 2:
draw_line(x,y-32,x+112,y)
Dra diagonal linje 3:
draw_line(x,y-48,x+96,y)
Dra diagonal linje 4:
draw_line(x,y-64,x+80,y)
Dra diagonal linje 5:
draw_line(x,y-80,x+64,y)
Dra diagonal linje 6:
draw_line(x,y-96,x+48,y)
Dra diagonal linje 7:
draw_line(x,y-112,x+32,y)
Dra diagonal linje 8:
draw_line(x,y-128,x+16,y)
/ * DRA DEN ANDRA FORMEN * /
Dra diagonal linje 1:
draw_line(x,y-16,x-128,y)
Dra diagonal linje 2:
draw_line(x,y-32,x-112,y)
Dra diagonal linje 3:
draw_line(x,y-48,x-96,y)
Dra diagonal linje 4:
draw_line(x,y-64,x-80,y)
Dra diagonal linje 5:
draw_line(x,y-80,x-64,y)
Dra diagonal linje 6:
draw_line(x,y-96,x-48,y)
Dra diagonal linje 7:
draw_line(x,y-112,x-32,y)
Dra diagonal linje 8:
draw_line(x,y-128,x-16,y)
/ * RITA DEN TREDJE FORMEN * /
Dra diagonal linje 1:
draw_line(x,y+16,x+128,y)
Dra diagonal linje 2:
draw_line(x,y+32,x+112,y)
Dra diagonal linje 3:
draw_line(x,y+48,x+96,y)
Dra diagonal linje 4:
draw_line(x,y+64,x+80,y)
Dra diagonal linje 5:
draw_line(x,y+80,x+64,y)
Dra diagonal linje 6:
draw_line(x,y+96,x+48,y)
Dra diagonal linje 7:
draw_line(x,y+112,x+32,y)
Dra diagonal linje 8:
draw_line(x,y+128,x+16,y)
/ * RITA DEN FJÄRDE FORM * /
Dra diagonal linje 1:
draw_line(x,y+16,x-128,y)
Dra diagonal linje 2:
draw_line(x,y+32,x-112,y)
Dra diagonal linje 3:
draw_line(x,y+48,x-96,y)
Dra diagonal linje 4:
draw_line(x,y+64,x-80,y)
Dra diagonal linje 5:
draw_line(x,y+80,x-64,y)
Dra diagonal linje 6:
draw_line(x,y+96,x-48,y)
Dra diagonal linje 7:
draw_line(x,y+112,x-32,y)
Dra diagonal linje 8:
draw_line(x,y+128,x-16,y)
Vi använder "x" och "y" flera gånger i denna kod och ännu det ger inte fel även om det har något definierat värde. Det har faktiskt, ett värde. I rummets egenskaper, där du placerat objektet, ges det automatiskt en X- och Y-koordinaten. Detta är de värden vi bygga vidare på i denna form.