Hur man kombitrafik en Dreamcast Controller på en universell PCB (2 / 9 steg)
Steg 2: Att införa Piggyback kontakten
De flesta av etiketterna bör mycket tydligt. Uppåt, nedåt, Jab, stark, grym är detta alla rader för de knappar och riktningar.
VCC och GNG är vår makt och marken, respektive.
RB0 är ett annat namn på Start-knappen. Eftersom vi vill styra Start-knappen för turneringen-läge, skickar vi det på annat håll. Inte oroa dig för det, kom bara ihåg RB0 på Start-knappen.
Då återstår bara två linjer: DC_1 och DC_2. Faktiska data rader som talar till Dreamcast kommer att gå igenom här. Dessa två linjer gå till 4066N gå i flisor på UPCB. 4066N fungerar som en trafikpolis, styra trafik. När vi vet att vi måste använda den åkte snålskjuts controller, är de två DC-linjerna anslutna till den UPCB kabeln. Om vi inte använder den åkte snålskjuts controller, kopplas de bort från allt annat.
Den andra bilden visar en närbild på Anslut som ansluts till piggyback kontakten, kallas en IDC-kontakt. Flatkabeln som IDC kontakten pågår visas bredvid den. Du kan se små tänderna av IDC kontakt; dessa kommer att bita i flatkabeln och ansluta till metalltråd i varje strand. Du ser dessa tänder är vacklade. Den övre lämnade de flesta stift, DC_2, kommer att bita i den blå strand. Övre högra de flesta pin (marken) kommer att bita i den gröna strand. Till vänster, andra från toppen, DC_1, kommer att bita i den gula strand, och så vidare, hela vägen ner tills den allra sista bruna strand, som kommer att ansluta till det lägsta rätt stiftet, VCC.
Så nu vet vi vilket gör binder av flatkabeln vad. Låt oss ta en titt på Dreamcast styrelsen och se vad vi ansluter dem till.