Hur man kör en Analog Soundboard (2 / 7 steg)
Steg 2: Tilldela audio
Ljudet kan tilldelas direkt till huvudresultaten, eller till en sub fader. Mer än en kanal av ljud kan tilldelas till sub reglar och huvudresultaten, och varje kanal ljud kan tillhöra mer än en sub fader och elnätet. (Även om du använder sub reglar, då jag inte skulle föreslå tilldelning kanalen till elnätet också.)
Sub faders används när du har en grupp av kanaler som du vill justera tillsammans. (De kan grupperas i typer av kanaler, en massa mikrofoner som behöver vara påslagen tillsammans, osv... alternativen är oändliga) Jag använder oftast följande grupper för band: sång, trummor, gitarrer, nycklar etc. Detta kan du justera gruppen av musiker som helhet (med sub-fader) eller individuellt (med hjälp av individuella channel).
Sub reglar är oftast i stereo, vilket innebär att du kommer att skicka ljud till två sub reglar. Om din produktion är mono, då du kan panorera en av dessa sub reglar till vänster och en till höger, sedan panorera en av dina grupper till vänster en annan till höger. Detta gör att du kan använda varje sub fader individuellt. Om du håller allt spröjsade till centrum, skär det tillgänglig sub reglar i hälften. Pan justeringen är vanligtvis en kruka (eller knopp) ovan sub-fader. I vissa billigare styrelser (som mitt), kommer det bara finnas en switch för vänster och höger tilldelning. Detta är verkligen allt du behöver, och jag föredrar faktiskt växlarna vänster och höger uppdrag. (Naturligtvis för live-evenemang jag blanda i mono 99% av tiden.) Kontrollera att du har din sub faders tilldelats elnätet om det finns en tilldelning alternativ. Detta används normalt om du har mer än en main-utgång (som mono och stereo).
Växlarna tilldelning blir oftast antingen över volymreglaget eller bredvid den. På min ombord är de bredvid den.