Hur man rita Sweet 3D-grafik för LED kuber (8 / 9 steg)
Steg 8: Ritning, spara och dela volymetriska grafik (utan programmering)
Ibland flyta koden inte min båt. Semikolon är trevliga, men när känslan träffar mig, jag har precis fått gå freehand, du vet? Lyckligtvis har volymetriska fans gör bara rätt verktyg, kallas en voxel redaktör, som låter mig Rita inuti en volym, lager av lager.
Vi skrev vårt eget voxel redaktör för LED kuber (det kallas Utrymme målare, och det är en av de exempel som medföljer Processing library). I Rymden målare, varje lager i kuben representeras som en tvådimensionell 8 x 8 rutnät, som föreställer längs X-Z-axlar. Du flyttar inom rutnätet, sätta färg av utrymmen i rutnätet rita i det lagret. Du flyttar mellan lager att flytta längs Y-axeln av kuben.
Ibland vill jag spara mina teckningar för senare, så vi vecklat upp ett filformat för volymetriska data kallas formatet L3D. För alla intresserade är detaljerna i formatet finns här. Utrymme målare har förmågan att spara eller Läs in ritningar.
Vi vill gärna utöka detta format om du vill inkludera volymetriska animationer. Om någon är intresserad av att arbeta med oss på detta, ta en spricka och skicka oss en begäran om pull på github.