Hur man skapar en Android ansökan (3 / 8 steg)
Steg 3: Komponenter i projektet
Varje Android ansökan projektet har vissa specifika och nödvändiga komponenter som kan ses i projektarbetsytan. Hela arbetsytan projekthierarkin kan ses i fönstret "Paketet Explorer" till vänster i redigeraren. Paketet explorer fönster i vårt projekt kan ses som visas i bilden ovan.
Viktiga komponenter för att ha tagit del av markeras i bilden ovan. De är:
- MainActivity.java
- "res" mapp
- "ritbarhet-xxxx" mappar
- Layoutmappen
- "värden" mapp
- AndroidManifest.xml fil.
Var och en av ovanstående komponenter förklaras nedan.
MainActivity.java
Detta är den fil som innehåller java-kod för vår huvudverksamhet (i vårt fall, det är "MainActivity" klass). Varje verksamhet utökar klassen "Aktivitet" definieras i "Android.app"-paketet som ska importeras i filen med uttrycket "import". Detta görs uttryckligen av Eclipse när vi skapar vårt projekt. Inledningsvis MainActivity.java filen ser ut så här (bild bifogas).
Res-mappen
"res" står för "Resurser". I grund och botten innehåller den här mappen alla resurser (bilder/text strings/konstanter/etc.) som krävs eller som används i vår ansökan.
ritbarhet-xxxx mappar
Dessa mappar är ingenting annat än mappar för lagring av bilder av olika upplösningar. Till exempel om din app är utformad för enheter med resolutioner, från låg till Full HD upplösning, har samtidigt utveckla programmet, du att spara samma bild med samma namn men olika resolutioner i respektive mappar separat. Det vill säga bilden med låg upplösning går i till mappen "ritbarhet-ldpi", en med lite högre upplösning går "ritbarhet-mdpi" mappen och de med högre upplösningar gå in ritbarhet-hdpi, ritbarhet-xhdpi, ritbarhet-xxhdpi mappar respektive beroende på deras resolutioner.
När appen startar motorn automatiskt känner igen enheten resolutionen och visar motsvarande bilden för användaren.
""-Layoutmappen
Layoutmappen innehåller layout definitionerna av alla aktiviteter i vår ansökan. Så först, vad är en 'Layout'??
Layout:
En layout används för att definiera UI strukturen för aktiviteten (kom ihåg, "aktivitet" är den faktiska UI att visas för användaren när han/hon kör programmet). Varje aktivitet har en egen layout fil som definierar alla de UI-element som särskilt aktiviteten håller. Layout-filen definierar alla element i Användargränssnittet i XML. Vi kan antingen deklarera alla UI element i XML- eller initiera layoutelement vid körning eller göra båda. Fördelen med att förklara layoutelement i XML är att vi kan ändra layout enligt våra krav utan att röra eller kompilera om faktiska källkoden.
Layout XML-filen tolkas av eclipse visas en visuell eller grafisk representation av hur layouten ser ut när sätts in i en enhet. Med hjälp av den grafiska representationen, utvecklare kan enkelt dra och släppa UI element på skärmen layout och motsvarande xml för elementen är automatiskt skrivs till filen.
"värden" mapp
"Värden" innehåller definitioner av alla konstanter (strängkonstanter, bokstavlig konstanter, värde konstanter, etc.) som för närvarande används i programmet. Till exempel, filen "dimens.xml" kan användas för att spara konstant dimensionsvärden för element i programmet och dessa konstanter kan refereras i filen layout att tillämpa den angivna dimensionen på elementet. På samma sätt kan strängar/xml används för att lagra strängkonstanter som används i programmet. Den live användningen av dessa filer kommer att visas senare i artikeln.
'AndroidManifest.xml' fil
Manifest-fil deklarerar och definierar ganska mycket allt som vår ansökan består av eller använder sig av. Det är också en XML-fil som innehåller deklarationen av alla aktiviteterna som finns i programmet, alla resurser (om någon) som används i ansökan, vilka verksamhet är launcher verksamhet, vilka alla behörigheter som krävs av programmet ska köras korrekt.
Kom ihåg lite pop up som visar upp när du försöker installera en App från Google spela Store; En som kräver att du accepterar de behörigheter som begärts av app? Som alla nämns här i manifestfilen.