Hur till lösa en Rubins kuben! (Även några ganska mönster!) (3 / 8 steg)
Steg 3: Först två lager! (F2L)
Sekvensen av rörelser bör vara L U2 L'
Detta bör flytta hörnet ur vägen, flytta den kant bit på baksidan av kub och flytta hörnet bit tillbaka. Detta lämnar hörnet bit i stånd att flytta röda på toppen och inte stör den kant pjäsen, (detta kommer att vara en F flytta) då du kommer att behöva flytta den vita kant bit du flyttat ut från korset på plats utan att det påverkar de två bitar du fokus på. För att göra detta göra U/U ' tills du kan göra en F' utan att det påverkar de bitar som du använder. Gör sedan U/U "tills den är i rätt permutationen. Nu har vi flyttat det vita hörnet på plats vi skulle ibland flytta hörnet bit eftersom annars inte skulle det matchar med färg paren (e.g. The White bit skulle vara i vägen för ett av paren och skulle vara i fel permutationen. Detta skulle göras med en B U/U ' B' eller B' U/U ' B. Algoritmerna som behövs emellertid inte i detta fall.
För att matcha upp paret måste vi först flytta hörnet till rätt plats genom att ha bit mellan blå/röd/gul ansikten. Återigen är det lyckligtvis på plats.
Med blå ansiktet mot dig och den gula upp sekvensen kommer att R U R'. Vad detta innebär är att den matchar det blå/röd hörnet och kant bitar, U flyttar den på plats bredvid rätt ansikte, sedan R' flyttar matchade bitar tillbaka nedåt utan Messina upp höger cross. Det visar bilder 6-9
Så vad vi lärt oss hittills är alltför flytta hörnet bit så vänd uppåt är motsatsen till den kant bit och sedan flytta hörnet bit i rätt läge. Vi kan sedan flytta hörnet lappa till rätt ställe att matcha upp med edge lappa och flytta in i position att lösa ett full hörn.
Jag går nu igenom alla andra exempel på matchande kanter och hörn stycken för denna rusning för att lösa de första två lagren. Om du tror du kan förstå detta steg eller har avslutat den flytta till steg 4 där vi kommer att titta på att skapa gula korset. Dock måste du se till att inte röra upp delar redan löst, kommer jag visa hur man gör detta senare i steg.
Från 10: e bilden bör du kunna se det orange blå vita hörnet och orange blå hörnet. Eftersom hörnet i det andra lagret kommer vi att ta upp det innan du gör något. Men eftersom orange är på topp kan vi tänka framåt och syftar till att flytta den kant bit så att den är vänd uppåt. I den. 11 och 12 bilder kan du se mig flytta hörnet bit runt så det inte påverkas och flytta kanten lappa upp. Om vi flyttar hörnet bit på rut plats bör vi kunna orientera det och flytta den till rätt plats, andra kloka du kan behöva gå tillbaka till det första exemplet. Vi kan sedan flytta hörnet bit att matcha kanten pjäs, med en U' flytta den mellan orange och blå ansikten och tillbaka ner för att lösa det andra hörnet.
Vi är halvvägs genom steg tre! Grattis!
Bild 18-21 visar att orange och gröna hörnet/kanten är redan matchas upp, bilderna är att ge och exempel på hur du flyttar det in i hörnet.
Bild 22 visar de röd gröna hörnet och röd grön kant (du kan bara se gröna för edge) eftersom detta är det sista hörnet som vi måste se till att vi inte bråka upp hörnen redan löst. Detta innebär att vi kan bara göra flyttar som påverkar bitar mellan gröna och de röda ansiktena. Eftersom röda är på toppen som innebär att den har rätt riktning, skulle men om vi skulle till och flytta den till rätt plats inte matchar den som whit lappa vara i vägen. Åtgärda problemet vill vi flytta hörnet bit runt utan att manipulera kanten lappa och utan Messina upp hörnen har vi genomfört. För att göra detta, kan vi bara göra rörelser som få bitar mellan rött och grönt till det översta lagret av kuben. Om du vill flytta den gröna röda vita hörnet bit runt vi måste flytta den kant bit ut först. Det gör ta vi över antingen gröna eller röda ansiktet. I detta fall är det gröna. Om ni föreställer er att gröna ansiktet är mot dig och gula ansiktet är på topp, flyttar en F. Detta flytta den ur vägen och tar upp bara värdelös bitar. När flytta kanten lappa runda i denna situation bör det alltid hamna i ett hörn så långt bort som möjligt form ansiktet kanten lappa är på, detta är en högst upp till höger eller överst till vänster. Som det är på fel ställe och längst upp till vänster, jag göra en U flytta och flytta den till längst upp till höger. Jag gör sedan en F "att flytta den kant bit tillbaka i det översta lagret och göra U2 för att få i hörnet mellan grön och röd. Jag kan sedan flytta den så att det passar, göra en U' flytta och flytta två matchade bitarna på plats och sedan flytta dem så att de två första lagrarna är komplett!
Detta är den mest tidskrävande delen, sättet att få snabbare är genom att göra det många gånger så det kan bli intuitivt. Det är här du kommer att se intuitiv F2L. Men om du behöver du kan slå upp algoritmer för alla möjliga situationer.
Vi är på det sista lagret!