HyperDuino-baserade CubeSat (3 / 6 steg)
Steg 3: Montering av Arduino och Hyperduino
Användare av webbplatsen Instructables är säkerligen bekant med Arduino hårdvara gränssnittskort som ansluter datorn till den verkliga världen. Denna kraftfulla styrelse kan samla in data från sensorer, och slå på enheter som motorer och lampor. Det största problemet med detta forum är att du oftast behöver en massa extra delar (oftast motstånd) att tillåta din belysning och sensorer för att fungera korrekt. Detta är OK för människor som älskar att få in i ledningarna av saker, kan det sakta ner folk som bara vill ha gränssnittet Arduino att få ur vägen medan de får kött av sina projekt.
Denna utmaning har behandlats elegant med tillägg av HyperDuino sköld. Denna styrelse pluggar på en Arduino och eliminerar behovet av extra komponenter när du lägger till några nya funktioner som du kan njuta av! Den HyperDuino startkit levereras med en Arduino, en HyperDuino styrelse och massor av kablar, belysning och sensorer. Den levereras även med en batteri koppling och ett batteri! Med detta kit finns det ingenting stå i vägen för ditt projekt. Samma system kan användas för otaliga projekt, varav vår satellit är bara en!
I den ursprungliga världen av Arduino kräver ansluter till sensorer och ställdon (lampor, motorer, etc.) massor av ytterligare delar ― resistorer, kondensatorer, transistorer ― som sensorer och ställdon själva. Dessa delar är ofta anslutna till varandra via en speciell block kallas en "breadboard". En skärbräda innehåller rader av metalliska kontakter som gör att olika komponenter som skall anslutas till varandra.
Yucck!
Som bilden visar, kan detta vara ganska rörigt! I vår traditionella Arduino workshops fann vi att utmaningen att arbeta med massor av saker ansluten till en skärbräda kan vara skrämmande. Det gör också den diagnostiska processen krävs för att hjälpa studenter och andra mycket svårare.!
Något sätt man ser på det, Arduino har varit en av de stora drivkrafterna för maker rörelsen, även med tanke på dess användning av en komplex programmeringsspråk och behovet av massor av komponenter att ansluta den till projekt som kan interagera med den fysiska världen. Man kan föreställa sig hur mycket mer kraftfullt det skulle vara om det var lättare att programmet, och lättare att ansluta till sensorer och ställdon. För en sak, skulle en ålder där barnen kunde göra snyggt projekt sjunka till de elementära betygen utan förlust av förmågan att göra avancerade projekt på någon ålder ― även av vuxna! För det andra genom att förenkla gränssnittet programvara och maskinvara, kan studenter förbli fokuserad på sitt projekt, inte på de mekaniska detaljerna för att få allt att fungera.
Och det är exakt funktionen av HyperDuino!
HyperDuino sig själv är ett kretskort (kallas en "sköld" i Arduino-tala) som ansluts till en Arduino att förenkla anslutningar till sensorer och ställdon genom att eliminera behovet av extra delar, inklusive bakbord.
Utgångspunkten i vårt arbete är att inrätta Arduino själv. Om din Arduino kom som en del av HyperDuino startkit, är det förmodligen märkt som något annat. Oavsett vad det kallas, är det liknande till Arduino Uno modellen, den mest populära av enheterna på marknaden.
Kretskortet har anslutningar på båda sidor, och du vill skydda utsatta anslutningarna på undersidan så att styrelsen inte kort ut om du sätta den på en metallisk yta. Startpaketet innehåller en bit skumtejp som täcker botten av kretskortet. Ett alternativ är att göra en egen Arduino hållare med din 3D-skrivare. Konstverk för en fin en ingår i filerna som innehöll CubeSat bostäder. När tryckta, kan basen limmas till botten av Arduino med hjälp av en limpistol.
Nästa steg är att ansluta den HyperDuino skölden till Arduino själv. Detta kan vara ett lite knepigt, men du behöver bara göra det en gång. Arduinoen har två rader av uttag nära kanterna på styrelsen. Botten av HyperDuino har två rader med stift som sträcker sig ner från dessa sockets genom botten av styrelsen. Varje rad i stift måste anslutas till uttaget motsvarande rad på Arduino så alla stiften är i rätt hål, och inga av stiften är böjda. När stift är i rätt hål, försiktigt (men bestämt) trycker på båda styrelser tillsammans så stiften sitter helt på plats. Om ett av stiften missar ett hål och blir böjda, koppla ur båda styrelser, räta ut den böjda stiftet och upprepa processen. Sannolikheten är att du får saker ihop ordentligt på första försöket.
HyperDuino är ansluten till datorn med den medföljande USB-kabeln. Nästa steg är att se till att din setup har rätt programvara installerad på din Arduino. Program installerade på Arduino kallas "skisser." Jag vet inte varför detta är, mer än varför plug-in styrelser kallas "sköldar." At minst sköld passar över Arduino styrelsen, skyddar det från något (jag antar). Vad beträffar "skiss" är det förmodligen mindre skrämmande än "C++ körbara." Nåja. dessa är villkoren människor använder, och vi använder dem också.
Den programvara på den Arduino chip är utformad för att låta datorn ta emot information från sensorerna, och att skicka signaler till HyperDuino kontroll objekt (ljus, etc.) är ansluten till den. Programvaran på din dator passerar information fram och tillbaka till programvaran på Arduino ― och detta är därför du måste vara säker din monterade HyperDuino är ansluten till en USB-port på datorn. USB-kabeln ger också kraft behövs för att köra HyperDuino.
Förresten, om du ansluter din Arduino till en Windows-dator, måste du installera drivrutinerna innan allt kommer att fungera. Använd denna länk att ladda ner och installera Arduino-drivrutinen för Windows: http://www.arduino.cc/en/Main/Software
Om du använder delar från ett startpaket, kan rätt programvara för din HyperDuino enkelt laddas ner. Installera först HyperDuino apps för Chrome. Instruktioner för att installera dessa apps finns med din HyperDuino startpaket.
Installera rätt programvara för Arduino (HyperDuino Firmata), starta HyperDuino App och Anslut din HyperDuino till din dator med en USB-kabel. Klicka på Inställningar-menyn och välj alternativet seriell port. Beroende på din dator (Chromebook, Macintosh eller Windows) kommer att namnet på porten vara olika. Till exempel här är port namnen för min datorer ― yours kan vara olika.
Chromebook: / dev/ttyACM0
Macintosh: /dev/cu.usbmodem1411
Windows: COM4
Välj nu den seriella porten är associerad med din Arduino: (i mitt fall på Macintosh porten är /dev/tty.usbmodem1411.)
Klicka sedan på menyn Personalilities. Detta kommer att ta upp en skärm som visar olika alternativ för den programvara som laddas ner till Arduino. När du klickar på den HyperDuino för spellistor v2 Arduino kommer att läsas med den programvara som den behöver.
Usch! Det var en hel del arbete. Du borde ta en paus innan du fortsätter till nästa steg.