Intelligent hörapparat (6 / 8 steg)
Steg 6: Arduino
Den första funktionen Arduino ger tuning. Vid start eller reset avsöker Arduino både tryckknappar för en sekund väntar en träff. Om en knapp är intryckt, Arduino flyttar in i trim staten. Det fortsätter sedan att spela fyra toner, en ton för varje band. Om användaren trycker tryckknapp en, fördubblas vinsten. Om användaren trycker tryckknapp två, testas nästa bandet. När sökningen är klar, bokförs kapitalvinster till EEPROM. Vänligen observera att under tuning, digital op förstärkare som inte trimmas har sina vinster på noll så att endast den specifika band passerkort. Om du väljer att ändra koden, se till att du alltid kommer ihåg att läsa i EEPROM värden efter trimning.
Den andra funktionen av Arduino är en konversation läge. När tryckknappen två är tryckt, Arduino i den konversera läge där röster förstärks och bakgrundsljud är försvagad. Arduino använder en tid i genomsnitt läsning av låg-mellan passband för att avgöra om en röst är närvarande. Om denna tid i genomsnitt värde är större än bakgrundsljud, kommer det öka vinsten i låg-mellan bandet och minska vinsten av de andra banden till ett minimum av unity gain. LAMPAN i stift 13 kommer också lysa upp när detta stärkt vinna läge anges. Observera att Arduino har en fem andra avkoppling tid så kommer det att förbli i den ökat få läge i fem sekunder tills den växlar tillbaka till det normala när inga röster är närvarande. Hysteres är också att förhindra darr. Du trycker på knappen två igen övergångar ur detta läge och låser vinst värden inställda värden tills knappen två trycks igen.
Observera att Arduino börjar genom att läsa en test byte från EEPROM att avgöra om data i EEPROM är giltig. Om det är, läser värdena till cachen. Annars ställs alla op förstärkare till unity gain. Därför, när du först ladda koden, rekommenderas det att du ställer in enheten direkt som enhet vinster är inte gynnar personer med hörselnedsättning.