Interaktiva Bee spel (2 / 7 steg)
Steg 2: Setup och stiftelser
BeeSim marionett, kallas "ForagerBee", består av en LilyPad Arduino mikro-Controller, en XBee 2.5 2mW trådlös modul och LilyPad XBee Breakout styrelse, två uppsättningar av 3 lysdioder, en Tri-färgade LED, en reglerad strömkälla, en resistor och två bitar av ledande tyg formas till en barn-storlek handske (se bilden nedan). XBee trådlös modul möjliggör trådlös kommunikation mellan marionett och en annan XBee ansluten till en dator som är inbäddad i en gigantisk duk bikupa. Under spelets gång, kunde eleverna bär bee marionetter genom en uppsättning av tre lysdioder, övervaka hur mycket nektar för närvarande lagras på biet, medan en tillhörande uppsättning av lysdioder visas mängden nektar i varje blomma.
Vi representerar de ändlig energi nivåerna av bin som de reser mellan kupan och en blomma som en RGB LED, flyttar från grönt till rött anger att eleverna när de behövde återvända till kupan.
För att simulera ett fält av blommor, var en unik motstånd inbäddad i åtta tyg blommor med två bitar av ledande tyg kopplad till ändarna av motståndet. En ytterligare motstånd placerades på en bikupa. När Bee marionett kommer i kontakt med ledande tyget på blomman, LilyPad på åtgärder spänningen över resistorn. Varje blomma har en unik motstånd och därför en unik spänning. Denna spänning används i vår programvara för att identifiera vilken blomma biet var rörande. Som barnet samlar nektar, konstaterar programvaran tid och blomma ID för samlingen. Om barnet återvänder till kupan innan tiden tog slut, det sammanlagda beloppet av nektar för laget ökade mängden nektar för närvarande lagras på biet. Som ökar den totala nektar, visar en webbsida de nya förändringarna.