Interaktiva glidande Visualizer (9 / 12 steg)
Steg 9: Programvara teori (kod)
Detta inlägg är inte nyckeln till att få bildeffekter kör, men kommer att hjälpa dig förstå vad koden gör och varför. Känn dig fri att hoppa över detta steg om du vill bara få igång. Koden använder programmeringsspråket java-baserad bearbetning och förvandlar bildskärmarna till i huvudsak ett bildspel. Skärmens läge väljer där vi är i bildspelet, och när den rör sig bilderna bläddrar igenom, liknar stop motion-animering.
Innehåller alla bilder skrev vi en klass ImageSet som kapslar in data i ett lättillgängligt format. Det lagrar bildens namn, förlängning, antal bilder för set, etc. Det finns sedan en andra klassens Scroller som bygger ImageSet och handtag visar allt. Klassen Scroller är den viktiga. Theres en buffert som möjliggör kalibrering i farten medan dess spring. Det fungerar genom att ändra vad position värden karta till vad bilder. Det är viktigt det beror här även utan mus acceleration, snabb musrörelser kan orsaka dig att glida. Detaljer för dess användning är i nästa steg. Om du är nyfiken på detta kolla in koden.