Interaktiva virtuella spel för barnens födelsedagskalas (2 / 12 steg)
Steg 2: Steg 2. Vad är vårt koncept? Del B
Så kom jag upp med idén om ett rymdskepp som krävs både en skytt och en pilot att fungera. Spelet skulle äga rum i vårt eget solsystem (eftersom Ben studerade det sol-systemet, skulle det bli bekant torv). Jag var rädd skytt skulle ha allt roligt, så jag såg piloten hade ett begränsat antal styrda missiler till sitt förfogande. I bästa fall, skulle detta orsaka skytt och piloten att samarbeta ännu närmare. Med detta i åtanke skapat jag några regler för konceptet:1. du är i ett rymdskepp, försvara ert solsystem från invaderande främmande rymdfarkoster
2. ditt synfält är 3D, din lek areal är 2 dimensionell, ungefär i linje med planeter i solsystemet (jag kände att 3D lotsning bara skulle vara för svårt för en 5-årig pilot)
3. spelet kommer att riktas. Varje nivå kommer att innebära en ytterligare utomjordiska farkoster leker, som det kommer att bli snabbare (så kommer deras skott)
4. När rymdfarkosten leka, blir det i en slumpmässig plats på ett minsta avstånd från där du är.
5. du börjar med 3 sköldar. Varje strejk på ditt skepp, antingen från en främmande rymdfarkoster eller någon av deras skott, kommer att slå av en sköld. har du ingen sköldar, avslutas en strejk spelet.
6. det enda föremålet du kan stöta på är solen. Du får muntliga varningar innan detta händer, men om den gör det, spelet är över oavsett hur många sköldar du har.
Det var ganska mycket allt jag började med, räkna tiden var kort och allt annat skulle bli uppenbara som jag utvecklat det. Vänder ut, jag kunde hålla sig till detta ganska nära. Läs vidare för att ta reda på hur!