Interaktiva virtuella spel för barnens födelsedagskalas (8 / 12 steg)
Steg 8: Programvara del II: prova något!
Jag började genom att skapa en skybox i Gimp (GNU Image Manipulation Program - det är gratis! Prova det!) med hjälp av denna handledning:
http://www.gimpusers.com/tutorials/Starfield-tutorial
Nästa, jag gjorde den till en cubemapped skybox genom att göra det smidigt med hjälp av denna handledning:
http://www.youtube.com/watch?v=G1LAKJpTehc
Först trodde jag jag skulle helt enkelt hänga planeterna i ett statiskt läge, med solen i mitten av universum, men det visar sig att med Irrlicht, var det mycket enkelt att skapa planeterna, och att göra dessa planeter cirklar sunen. Det var också lätt att skapa månar och tilldela dessa månar till en planet så de skulle kretsa kring planeten. Naturligtvis, är det vägen snabbare än realtid, eftersom det bara tar ungefär en minut för jorden att helt kretsa kring solen. För att se exakt hur jag gjorde detta, gå vidare till slutet av detta instructable och jag ska ge den källkod som finns kvar i den slutliga versionen av spelet.
Vad sägs om de planet texturer? Det är inte min. Jag använde "Gratis att ladda ner" versioner av James Hastings-Trew planet texturer med tillstånd, och de är fantastiska. Han hade några månen former och texturer (Phobos och Deimos) som jag lade i bana runt Mars. Du hittar dem här. För resten av moonsna fabricerade jag imaginära texturer med hjälp av LunarCell av FlamingPear programvara. Detta är en plugin för Photoshop eller Gimp (jag använder gimp) som låter dig göra imaginära planet och månen texturer baseras på egenskaper och faktorer som du väljer. Det är en full version, men jag begränsat min användning till tid begränsad demo.