Inuti ingenjören notebook-en guide till bildmässigt skisser (3 / 9 steg)
Steg 3: Tonala skuggning
Tonala fyllning/skuggning är inte ett svårt begrepp att förstå, men jag tänkte att det var tillräckligt viktigt för att gå igenom. Det är ganska enkelt, men inte helt realistiska. Säger att det är egentligen en norr, söder, öst och väst inför ansikten. Sedan är toppen och botten. Ljuset kommer alltid från ovan, så att de översta ansiktena är alltid vita (inte skuggad alls) och botten är alltid den mörkaste (även om det mesta du inte ser det). Så, skuggning är inte super realistisk eftersom ansikten inte kastade skuggor. Så, du kan avgöra vilken riktning ljuset kommer ifrån och avgöra hur varje ansikte blir skuggad, alla i norr ansikten kommer att skuggas samma, alla i väst ansikten kommer att skuggas samma, alla öst ansikten kommer att skuggas den samma, etc. Det är i princip tonala skuggning i ett nötskal.