Inuti ingenjören notebook-en guide till bildmässigt skisser (7 / 9 steg)
Steg 7: 1 punkts perspektiv
1 poäng perspektiv är den minst realistiska om tre, men fortfarande semi-realistisk (fullständig ärlighet, tror jag att 1 poäng ser den mest realistiska, men förmodligen 3 punkt är). 1 poäng är också lättast att dra, eftersom du bara har 1 Gränspunkt. Vi kommer återigen att använda metoden box.
1. först måste du dra en horisont linje, kan du placera det någonstans på papperet, men den vanligaste platsen är över toppen av papperet. (Bild 1)
2. nästa behöver du identifiera där du vill att dina Gränspunkt vara, det kan vara varsomhelst på horisontlinjen, inklusive bort av ditt papper. (Bild 2)
Tips: Ju längre från objektet du sätter dina Gränspunkt, desto mer realistiska objektet kommer att se ut, detta gäller för 1, 2 och 3 punkt perspektiv
3. Rita en rektangel (eller square) för att representera längst bort graderna av framsidan av objektet (som du skulle göra i en sned ritning) (bild 3)
4. Rita linjer från hörn till flyktpunkten (med en linjal) (bild 4)
5. uppskatta det djupet av objektet, rita en vågrät linje mellan de två linjerna från hörn till försvinningspunkten att representera den baksida kanten av rutan och sedan från var denna linje skär linjen som går till Gränspunkt, rita ett lodrätt ner till den andra linjen som går till Gränspunkt, att representera den baksida kanten. Nu bör du ha din box. (Bild 5)
6. med konstruktion linjer, skiss utanför ansikten att förekommer på ytan av rutan, och rita sedan från hörnen i ansiktet tillbaka till horisontpunkten. (Bild 6)
7. heavy i konstruktion rader från steg 6 (bild 7)
8. Fyll i resterande kanterna på insidan av rutan, att hålla raderna längd och höjd på 0ᵒ och 90ᵒ, men att göra djup raderna alla gå tillbaka till horisontpunkten. (Bild 8)
9. tung i raderna att avgränsa objekt kanterna på raderna leder till Gränspunkt etc. (bild 9)
10. lägga till en skugga (bild 10)