Javaspel programmering handledning - Flappy fågeln Redux (2 / 12 steg)
Steg 2: Förstå ett spel
Det sista vi behöver göra innan hopp till de mycket efterlängtade programmering bitarna är ta en sekund att ta itu med vad du behöver ha en fungerande spel.
Ditt spel behöver flera saker att fungera: spelaren, fiender, hinder, förmåga hantera indata från användaren, och upptäcka kollisioner. Dessutom behöver du något att skapa spelet slingan - en process som regelbundet uppdaterar allt i spelet.
Nu måste vi skissa på de klasser vi förväntar oss att kräva. Åtminstone vi kommer att behöva en klass som hanterar bygga GUI, spelklocka (i spel loop) och spelet logik (samla in och hantera indata från användaren & kollisioner). Du bör även ha en klass för varje unik spelare, fienden eller hinder. Unique är viktigt - skriva en klass för fienden, då skapa en instans av den här klassen för varje fiende som behövs.