Javaspel programmering handledning - Flappy fågeln Redux (1 / 12 steg)
Steg 1: Begreppet byggnad / Grafisk Design
Detta är alltid den första byggnadsetappen något spel. Här du skisser och förslag till idéer om funktionerna i ditt spel. Aldrig starta ett spel av programmering. Din kod kommer att skrivas och omskriven slösa en betydande tid. Ta tid att sätta ihop en "95% modell" som har allt du tror att ditt spel behöver på konceptuell nivå. Du oundvikligen kommer att tänka på extra funktionalitet samtidigt som programmering, så har den stora majoriteten av begreppet slutförts dessförinnan.
Eftersom min spelidé var omarbeta populära Flappy fågeln, var detta skede begränsad till designa grafik som skall användas i programmet. Jag designade en statisk blue bird och en pipa för hindret. Jag 180 graders rotation röret och två separata bilder för topp- och rören. Alla tre bilder finns det ovan och de bör namnges enligt följande:
blue_bird.png
tube_bottom.png
tube_top.png
Jag skulle inte ta det steget bilder ovan för ditt program. I stället extrahera bilder från zip jag även under detta steg för att du har precis vad som behövs. Du bör placera bilderna i en mapp som heter "resurser" som du kommer att placera under mappen bin i din program arkivera. Detta är bara nödvändigt utifrån koden jag ge; Du kan emellertid ändra mappnamnet till något av dina önskemål.
Jag använde Photoshop Elements för att utforma bilderna. En viktig sak att komma ihåg att utforma din grafik, om du väljer att göra det, är att använda endast interlaced png-bilder och ta bort bakgrunden från dina bilder. Detta garanterar insyn i allt förutom din grafik.
I begreppet byggnaden arrangera gradvis, bör du också få en uppfattning om GUI layout och allmänna gameplay egenskaper i spelet du ska skriva. Till exempel i det här spelet tänkt jag spelet för att börja på en startbild. Bakgrunden skulle vara samma som spelets bakgrund (flytta rören från höger till vänster). I mitten av skärmen kommer att vara en knapp att klicka på när du är redo att spela, och varje gång en runda börjar, du kommer att blekna till och från en svart skärm. Detta kan alla ses i demo video jag försynt i föregående steg.