Keyless Dorm post (6 / 8 steg)
Steg 6: skärmen
Skärmen var återvunnet från en annan gammal enhet. Protokollet för skärmen är lyckligtvis mycket vanligt och mycket väl dokumenterade. Det har även en egen Wikipedia-sida här: http://en.wikipedia.org/wiki/HD44780_Character_LCD. Det fungerar ungefär som magnetkortsläsare i att det finns en klocka PIN-kod och data stift. Skillnaden är att det finns mer än en data stift som används så att hela byte kan skickas på en gång. Kommunikation är också bara ett sätt; från mikrokontroller till skärmen. Det finns några "kommando" byte och en databyte. Kommandot byte används för saker som att flytta markören eller rensa skärmen. Huruvida en byte är styrs ett kommando av R/S eller registrera Välj pin av LCD-skärmen. Om skicka data, skrivs byten som på skärmen där markören är placerad och den använder standard ASCII-text. Jag ska inte gå för mycket in i detalj på skärmen som det har mycket grundligt dokumenterat någon annanstans. För vidare läsning, se http://home.iae.nl/users/pouweha/lcd/lcd.shtml