KINEMETER: Del 1: verktyget kinematiska (1 / 6 steg)
Steg 1: De viktigaste fysikens lagarna används
För att bygga upp Kinemeter (antingen stora eller små) jag var tvungen att basera min logik på fenomen som faktiskt händer i naturen som kan stödjas av rådata.
Den första lagen är att om ett objekt placeras på en lutande plan eller i fritt fall, under förutsättning att liten friktion, då objektet kommer att påskynda konstant. Även om detta verkar lite empiriska, jag uppmanar dig att testa själv. För dem som är medvetna om detta fenomen, bra! Jag illustrerade detta i det första diagrammet.
Acceleration: den hastighet vid vilken objektets hastighet ändras. Om det är 0 m/s/s, sedan objektet är antingen i vila eller färdas med konstant hastighet. Om accelerationen är (till exempel) 1 m/s/s, för varje sekund färdas ett föremål sedan 1 m/s snabbare.
Den andra avgörande lagen är att den genomsnittliga hastighetmed konstant acceleration, är en momentan hastighet för objektet på (T första + Tfinal) / 2 . Detta kan härledas med hjälp av matematik och sunt förnuft med det andra diagrammet ovan.
Genomsnittlig hastighet: totala förskjutning av utrymme dividerat med delta tid. En V-t grafen, kan detta även representeras av ta (Velocity inledande + hastighet slutlig)/2.
Momentan hastighet: på en V-t-graf är någon viss hastighet som ett objekt färdades på i ett ögonblick (noll delta tid). På en x-t-graf momentana hastigheter kan representeras av att hitta tangenten raden till objektets bana.
OM DU ÄR FORTFARANDE FÖRVIRRAD, SÄG DET I KOMMENTARERNA!
Om tillräckligt av du vill ha djupare förklaringar, sedan kanske jag kommer att släppa en separat instructable gå in närmare på dessa fysiska lagar.
Låt oss se hur jag tillämpas dessa antaganden för Kinemeter.