KINEMETER: Del 1: verktyget kinematiska (5 / 6 steg)
Steg 5: Varför inte D = (1/2) på ^ 2 + Vt??
En ekvation du kanske är bekant med är D = (1/2) på ^ 2 + Vt, där D är förskjutning & V är den ursprungliga hastighet.
Denna ekvation verkar mycket enklare än monster av en ekvation som jag gav tidigare. DET... Varför inte använda den här ovanför likställande?
Svaret är enkelt. För att använda denna ekvation, skulle man behöva vara perfekt i släppa eller rullande ett objekt. Varför? på grund av den nya variabeln: Vt. Vi har ingen aning vad Vt är. Sedan i ett experiment vill vi minska okända till bara en, acceleration, sedan gissa vad, du måste släppa objektet direkt ovanför den första sensorn, inget utrymme, inga misstag, eller annars den första hastighetenkommer att vara olika varje gång, vilket resulterar i olika accelerationsvärdena. Inte bra!!!
Visst, tidigare ekvationen kanske inte ser ganska, men tänk på det här sättet: det ger dig enhetliga resultat för en viss situation. Du behöver inte vara perfekt i inrättandet av ett experiment. I offrar enkelheten i matten bakom Kinemeter, förlorar du även bördan av att hålla experimentet perfekt samtidigt som Kinemeter exakt beräkna förslaget till ett objekt för dig.