KINEMETER: Del 1: verktyget kinematiska (4 / 6 steg)
Steg 4: Låt oss se matten
I koden tar arduino de gånger det ges, och finner den tid det tog för objektet att resa mellan sensorer. Det ger det följande:
Delta t1 = t2-t1 Delta t2= t3-t2
Eftersom det har två delta gångeroch arduino har två förskjutningar (x cm), arduino kan beräkna de genomsnittliga hastigheter för de två tidsperioder. Som ger följande:
AVG. Velocity1 = x cm/(t2-t1) s Avg. Velocity2 = x cm/(t3-t2) s
Från vad jag beskrivit tidigare, är genomsnittlig hastighet momentana hastigheten hos ett objekt medelvärde av två gånger. Eftersom detta är fallet, vet arduino sedan att:
Objektet var resor på Avg. hastighet 1 vid T1 = (t1 + t2) / 2och åkte på i snitt hastighet 2 vid T2 =(t2+t3)/2
Denna bisarra metod för genomsnittstider göra genomsnittliga hastigheter momentana hastigheter är motorn i Kinemeter.
OCH NU PROCESSEN ATT BESTÄMMA ACCELERATIONEN ÄR...:
Genomsnitt & konstant acceleration kan tas genom att dividera förändringen i hastighet med den förändring i tid. Det sista steget arduino utför för att beräkna accelerationen av ett objekt är följande:
Acelleration = ((Avg. Velocity2) - (Avg. Velocity 1))/(T2-T1)
De som vill se full utveckling och förenkling skulle sluta med detta:
Acceleration = ((X/(t3-t2)) - (X/(t2-t1)))/ ((t3-t1)/2)
Och vad vet du, du löste för acceleration. Koppla in värden i sina respektive platser.
Se diagrammet för en visuell representation av detta experiment.