LED Sensor - TicTacToe spelet (6 / 7 steg)
Steg 6: Hur fungerar koden?
Om du vill räkna vinner i en spelare, bör man lägga till en funktion "show_wins()", och två globala variabler:
int wins_red = 0; ... void show_wins(void) { för (int jag = 0; jag < wins_green; i ++) {
int wins_green = 0;
för (int jag = 0; jag < wins_red; i ++) {
set_field (i, 1);
}
_delay_ms(300); vänta 100 ms
TODO: clear_board() funktion
set_field (i, 0);
}
_delay_ms(300); vänta 100 ms
TODO: clear_board() funktion
}
Den här funktionen anger först så många lysdioder som det finns wins räknas av heltalet. Ett annat sätt är att direkt manipulera hamnarna ;) (Inte mer än 9, det bör finnas en kontroll om det finns fler vinster än fält!) Nästa steg är funktionen ska anropas när en vinnare finns detta kan göras antingen genom en separat if-uttryck efter som utvärderar värdet för funktionen "check_winner()" eller direkt i funktionen "check_winner()" precis innan "return 1." uttalande. Också måste man öka de två heltal "wins_red ++" (wins_green ++), detta bör göras i funktionen "check_winner()". Detta kan göras genom en if-sats:
IF(Player == 1) {
wins_red ++;
}
annat {
wins_green ++;
}
Thisstatement finns också innan den "return 1." uttalande ans också innan den "show_wins()" fungerar så en alltid räknar alla vinster.
Detta var bara en idé hur man lägga till fler funcitonality i spelet. En annan idé kan vara att också räkna drar eller lägga till en liten Signalgivare för att spela några melodi om någon vann.