LilyPad Arduino e-Reader fallet (3 / 8 steg)
Steg 3: Kodning ditt projekt.
Ta inte din LilyPad isär innan du har framgångsrikt kodat projektet. Inte bara är det lättare att arbeta med LilyPad bitar när de är sammansvetsade i styrelsen, men att veta att din kodning är korrekt och fungerar innan du tar isär bitarna för att sy på ditt fall är avgörande. Om du stöter på några problem i framtiden, vet du att problemet inte är med kodningen!Detta är vad jag ville ha mitt projekt att göra: När top case luckan öppnades, skulle nyligen utsatta ljussensorn känna ljuset och slå på fyra vita lysdioder och spela ett kort utdrag från hedwigs tema på summern. Fliken kuvert skulle förbli stängda över elektroniska bitarna medan detta hände. Musiken skulle spela en gång med ljus och sedan gå ut. Sensorn skulle behöva gå mörkt igen och sedan känna ljuset att starta musik/lamporna igen.
Min projektkod finns i den första filen nedan. Jag försökte förklara mina steg genomgående kodning. Jag tog de flesta av min kod från Arduino exemplen [Blink, ToneMelody och AnalogInput], ändra för att passa mitt projekt. Jag kodade den första 14 anteckningar från hedwigs tema med guide i ToneMelody och låtens noter. Jag fick den så nära som jag kunde få till verkliga ljudet — del fantasi kan vara nödvändigt! Den andra filen innehåller information som "Platser", krävs att spela melodin.
Vad är tredje koden? Jag skadat på något sätt min sensor efter att slutföra projektet. Jag hade därför att ändra kodningen så fallet skulle spela musik och lyser upp [en gång] när jag satte på den. Den tredje filen nedan representerar denna kod. Om inte din sensor på något sätt blir skadad [och jag ska inkludera en varning om detta på lämplig plats i min syinstruktioner], behöver du inte det tredje blocket av kod!