Linux inspelning Studio programvarukomponenter (3 / 8 steg)
Steg 3: Filter och Samplers och syntar, åh min!
Enheter eller program som kan ändra befintliga ljud är kända som filter, och de kan utföra ett brett spektrum av aktiviteter, för en mängd olika ändamål. Om du vill lägga till atmosfär till ljud, lite reverb kan komma till hands (bara inte använda för mycket). Vill du hela att vara högre utan att passera den klippning punkten, är komprimering vägen att gå. Om allt är för mjuk, är förstärkning för dig. Vill göra en robot? Du kommer förmodligen att använda ett kamfilter, phaser eller en flanger innan länge.
I Linux finns tre primära teknik för plugins. Den första, "Linux Audio utvecklarens enkel Plugin API," brukar kallas "LADSPA," är det första försöket att skapa en linux-kompatibel plugin standard för ändring av ljud. Standarden omfattar inte saker som mäter eller fancy frontends; plugins består generellt av en samling av reglage, knappar och kombinationsrutor.
På grund av denna enkelhet, arbetar på den andra versionen av standarden, som kallas "LADSPA version 2," eller "LV2" kom till att bli. Denna standard omfattar saknas element från först, och plugins ser bättre för ansträngningen. Men ibland, är allt du vill några skjutreglage eller knappar, så den 1: a versionen fungerar även för våra behov. Se bilder för exempel på skillnader i utseende mellan LADSPA (v1) och Lv2 (LADSPA v2) versioner av samma plugin; du kommer att märka att det finns vissa varians, men Lv2 plugin ser mycket trevligare, som innehåller mycket mer information.
I Windows, har standarden varit Steinbergs Virtuell Studio teknik för en lång tid. I Linux, dessa plugins är tillgängliga genom olika gränssnitt, och de flesta DAW program kan hitta och använda dessa plugins med liten eller ingen krångel. I själva verket, finns det verktyg tillgängliga som kan köra VST plugins som fristående, Jack-kompatibla program, vilket innebär att de kan tillämpas som alla andra Jack app... Jag brukar personligen använda "DSSI-VST" för att starta dem.
Enheter eller program som kan skapa ljud finns i två smaker: syntar och samplers.
Provtagarna är program eller enheter som kan importera (eller in) en extern ljudkälla, och sedan använda det inspelade provet som ett instrument för MIDI. I Linux, LinuxSampler servern (och dess "Fantasia" frontend program), as well as de olika soundfont applikationer (såsom FluidSynth och dess QSynth frontend) kan erbjuda ett brett utbud av ljud, även om tidigare har begränsade stöd för de Akai och DLS standarder (den var ursprungligen avsedd för Gigasampler format), och vissa har stöd för sistnämnda är något begränsad av soundfont standard.
Syntar är matematisk natur; de använder inte alla registrerade värden; vågformen är direkt manipuleras för att producera ljud önskas från en synth. På grund av denna process, syntar tenderar att vara mycket mer flexibel, och kan enkelt skapa mer tekniska ljud än kan utföras med en sampler (utom mån sampler registrerar ett prov av syntetiserade waveform). Absolut, är den vanligaste fristående (icke-plugin) synth i Linux den utmärkta ZynAddSubFX synth. Denna synt faktiskt har tre olika interna syntes motorer som kan användas, antingen själva eller tillsammans för att göra vissa komplexa vågformer.
Exempel på provtagare och syntar nämns hittills är fristående. Dessa kommer inte ens nära antalet plugin syntar och samplers finns i DSSI och VSTi format.