MapBot för interaktiva utställningar (3 / 3 steg)
Steg 3: Skapa en anpassad kontrollpanel (valfritt)
Det är inte nödvändigt, men att ha en egen controller är mycket roligare än manipulera roboten genom en tråkig gammal dator tangentbord. Eftersom mitt program med grafik, byggde jag panelen vinkel att lämna en remsa av den bärbara skärmen synlig.
Vad du behöver:
- USB-drivna joystick eller andra controller val
- Arcade-knappen
- Makey Makey
- Kartong (jag använde två gamla iMac lådor)
- Makedo
- 8 gångjärn
- 16 nytt klipp
- Hand-punch
Om du använder panelen för att täcka en del av din dator, som jag gjorde, börja med att ta mätningar av datorn. Tänk på att du behöver tillräckligt med utrymme mellan tangentbordet och kartong för ledningarna i joysticken och knappen. Observera mätningarna och skär pappen att passa.
Bestämma var du vill handkontrollen för att gå. Jag använde en joystick för att navigera i var och en av de fyra huvudsakliga riktningarna och en arkad knappen starta om. När du har valt platser för dessa poster, skära hål i pappen att passa dem genom. Skydda dem med extra kartong bitar och tejp.
När de är säkert, koppla in din knapp och joystick till en Makey Makey. Detta är ett enkelt sätt att göra din enhet prata med datorn. Jag mötte joysticken upp läsas som fyra piltangenterna och knappen som W-tangenten. Max 6 kan sedan läsa dessa enheter som viktiga insatsvaror och svarar därefter.
Nästa mätte jag avståndet mellan bordsskiva och toppen av min laptop skärm när det lutande i önskad vinkel för visning. Sedan skapade jag en monter från kartong och Makedo för roboten att sitta på. Detta gör att användare att se roboten och skärmen i samma synfält. Om du inte kommer ha datorn synlig, kan detta steg vara onödiga. Se till att montern är robust.
Slutligen, dekorera!
Nu lägger ihop allt... och du är klar! Luta dig tillbaka och njuta av att se människor som de ser din kartmarkören "magiskt" flytta på efterfrågan.