MapBot för interaktiva utställningar (2 / 3 steg)
Steg 2: programmering
Genom att använda Phidgets, kunde jag skapa en robot som kontrolleras av cykling 74 Max 6. Vad betyder det? Det innebär att jag inte behöver oroa gcode, det är vad.
Vad du behöver:
- Phidgets programvara
- Max 6 eller något annat program som talar till Phidgets
Max 6 är ett grafiskt programmeringsspråk, vilket jag tycker är bra, som en nybörjare. Den andra stora sak om Max är möjligheten att byta från ett programmeringsläge (eller "lapp" läge) till ett presentationsläge, som visar allt du vill att användarna ska se och ingenting du inte. I mitt program använde jag enkla spel navigering låta användarna välja vilken "port" på kartan de ville besöka nästa. Den första videon visar en av mina första provkörningarna av programmet och roboten att ge dig en uppfattning om hur det fungerar.
Förutom att göra roboten flytta magneten från plats till plats på kartan, för varje stopp presentationsläge av mitt program visar bilder och text, spelar ljud, beräknar aktuell sträcka reste och visar användare deras alternativ för var att gå nästa. Det är där den andra videon kommer in, vilket är ett annat test löpa lite längre längs i programplaneringen. Du kan läsa mer om detta och hämta koden i flera versioner från min blogg.
Om du vill använda roboten för att leda användarna genom en serie av förutbestämd stigar, som jag med berättelsen om portugisiska handeln nätverk, är det första du vill göra besluta hur många stopp du vill roboten att göra, och där dessa hållplatser finns på foam kärna. Välj den plats du vill små magneten att börja på. Styra motorerna till denna plats i programmet. Spara och stäng av Max och sedan koppla ur roboten; plug roboten igen och starta om Max. Detta ska anges den aktuella platsen för roboten till 0,0 (om du tror av lappa av skum som ett Cartesian plan).
Nu när du har angett en "hemposition", hitta "koordinater" respektive andra plats i resan genom att styra roboten det i programmet. Ta del av dessa siffror och införliva dem i ditt program så att roboten vet vilken uppsättning koordinater motsvarar varje plats. Försök att undvika plocka hållplatser som ligger nära kanterna på displayen, eftersom roboten tenderar att bli mindre exakt när den rör sig mot kanterna.
Nästa sak du behöver göra är ange förhållandet mellan stoppen, dvs som förlägger bly till vilka andra ställen. I Max, jag gav varje stad flera, då används ett meddelande för att ange hur siffrorna var släkt (1 leder till 2, 2 leder till 3, 3 leder till 4 eller 7, etc.). Användare väljer var de vill gå till nästa baserat på piltangenterna. När en piltangent om du trycker på nästa stad i den riktning som väljs, koordinaterna för det staden vidarebefordras genom Phidget till stegmotorer och svävande magnet bakom karta flyttar, orsakar magneten på framsidan att flytta med den.
** VIKTIGT ** när du testar och använder bot, se till att du alltid tillbaka till din plats på "hem" innan du stänger Max och roboten av. Om du inte, oavsett din nuvarande plats är kommer att bli ihågkommen som 0,0, och alla dina andra par koordinater kommer att kastas bort!