Marionette Mania (8 / 9 steg)
Steg 8: kontroller
Eftersom jag vet att marionetternas tenderar att trassla, jag ville göra mina barn dockor lite mindre sannolikt att trassla samtidigt skära ner på leveranser. Vi ville inte använda pinnar för att fästa våra strängar på för att åstadkomma detta. Vi lägger loopar i ändarna på strängarna och lägga slingorna på våra händer och fingrar att styra dockorna.
Knyt en knut i de översta strängarna på skapa en loop. Denna loop kommer att gå på operatörens handled.
Om din marionett kommer att stå på två ben:
Knyt loopar i ändarna av arm strängarna. Armen på marionett bör hälften upp med en slinga på ett finger. Detta sätt får det största utbudet av rörelse. En arm kommer att kontrolleras av lillfingret och den andra av tummen.
Om din marionett kommer att stå på alla ben:
Knyt ett snöre runt strängen som är mellan de baksida benen och undersidan av kroppen. Knyt en slinga i strängen som kommer också att gå runt handleden.
Om din marionett har massor av armar eller ben:
Det bästa sättet jag har hittat för att hantera flera armar eller ben är att knyta vissa eller alla av dem tillsammans för att ha en sträng kontroll. Till exempel, en av mina barn gjorde en spindel och hon uppenbarligen har inte åtta fingrar, så vi knöt ihop benen som fanns på samma sida att skapa två kontroll strängar för benen.
Om din marionett har en svans:
Du kan knyta svansen på efteråt eller sträng mellan kroppen och benen.
Ytterligare anmärkningar:
Mina barn var i andra klass, så jag beslöt att hålla sina marionetter enkelt och så enkelt som möjligt att fungera. Vi skär strängarna bort från botten av benen och låt dem gå genom att studsa på marken. Om ditt barn är äldre eller om du bara vill ta det vidare, du kan lägga till strängar "knän" eller någon annan plats som du vill göra flytta. Men glöm inte att du bara har så många fingrar.