Mat detektor (2 / 3 steg)
Steg 2: Cooooooode! -ing tid
Okej så här är tanken. Så nu har du måste gissade som oh, har olika livsmedel differents motstånd så det är nästan. Bara lägga den in i om och annars loop, tadaaa!
Så är här fördelningen för dig:
- Kontrollera motståndet utbud av olika ffoods med seriell produktion.
- Använda dessa motstånd för att skapa ett intervall.
- Serial Output mat namnet
Koden nedan kommer att minska din tid, men göra det yo själv, så du kan lära dig.
Obs: Motstånden nedan kommer inte att likna de frukter som jag använde, så Använd din egen lol.
KODEN BÖRJAR HEEEREE:
CONST int frootSense = 0;
int frootResistance, hög = 0, låg = 1023;
int frootDetect;
#include < LiquidCrystal.h > //remove detta om du inte har LCD, det ändå inte kommer att påverka.
LiquidCrystal lcd(12,11,5,4,3,2); ta bort detta om du inte har LCD, det ändå inte kommer att påverka.
void setup() {
Serial.BEGIN(9600);
LCD.BEGIN (16, 2); ta bort detta om du inte har LCD, det ändå inte kommer att påverka.
LCD.Clear(); ta bort detta om du inte har LCD, det ändå inte kommer att påverka.
}
void loop()
{
LCD.Clear(); ta bort detta om du inte har LCD, det ändå inte kommer att påverka.
lcd.setCursor(0,0); ta bort detta om du inte har LCD, det ändå inte kommer att påverka.
LCD.Print ("mat upptäcka:"); ta bort detta om du inte har LCD, det ändå inte kommer att påverka.
lcd.setCursor(0,1); ta bort detta om du inte har LCD, det ändå inte kommer att påverka.
frootResistance = analogRead(frootSense);
Serial.Print("Resistance:");
Serial.Print(frootResistance);
Serial.Print("\n");
om (frootResistance > 400 & frootResistance < 700) {
Serial.Print ("gurka \n");
LCD.Print("Cucumber"); ta bort detta om du inte har LCD, det ändå inte kommer att påverka.
}
annars om (frootResistance > 140 & frootResistance < 300) {
Serial.Print("Apple");
LCD.Print("Apple"); ta bort detta om du inte har LCD, det ändå inte kommer att påverka.
}
annat {
Serial.Print ("ingen mat \n");
LCD.Print ("ingen mat"); ta bort detta om du inte har LCD, det ändå inte kommer att påverka.
}
Delay(1000);
}