Matematik och konst i Origami - hur man gör geometriska Wireframes (2 / 6 steg)
Steg 2: Teori: polygoner
Många modeller består av polyhedra tillverkad av regelbundna polygoner; dessa är antagligen de lättast att förstå. Detta beror på att insidan vinklar av en regelbunden månghörning är, per definition är lika. Således är dessa vinklar lätt att avgöra, med hjälp av formeln
Θ = (180 (n - 2)) / n
när θ är en inuti vinkel, och n är antalet sida/vinklar.
Oregelbundna polygoner vinklar kan beräknas endast om alla sidor, eller en tillräcklig blandning av sidor och vinklar, är kända. När given polygonen är nedbrutet i trianglar, kan enskilda vinklarna beräknas med hjälp av olika trigonometriska tekniker. Alla vinklar kommer fortfarande summan till 180(n-2), men detta kan endast användas till att upptäcka, säger, en återstående vinkeln om alla andra är kända. Side längder av polygoner som utgör varje polyeder måste vara känd för att bestämma längden på papper behövs för att vika enheterna i sammansatta modeller, och har länge lagt till dem, som vissa används upp i låsmekanismen. Metoden för att beräkna detta belopp kommer att diskuteras senare.