Math Blox (6 / 6 steg)
Steg 6: Arduino och tillbehör
Vi är nu redo att ansluta styrelsen till Arduino Mega. Anslut trådarna till följande digitala I/O portar med upp till vänster är den lägsta porten och botten rätt att vara högsta porten.
Gränsen 1 - digital stift 0-3
Gränsen 2 - digital stift 14-17
Gränsen 3 - digital stift 18-21
Gränsen 4 - digital pins 22-25
Gränsen 5 - digital stift 26-29
Gränsen 6 - digital stift 30-33
Gränsen 7 - digital pins 34-37
Gränsen 8 - digital stift 38-41
Gränsen 9 - digital stift 42-45
Gränsen 10 - digital pins 46-49
Gränsen 11 - digital stift 50-53
Observera att vi lämnat digital stiften 4-13 tomma eftersom vi kommer att använda några av dessa för våra LCD-display. Följ denna SparkFun guide för att ansluta LCD till Arduino. För att ansluta LCD ansluta följande med hjälp av lämpliga motstånden nämns i SparkFun guide:
VCC - 3.3V
GND - GND
SCE - digital stift 7
RST - digital stift 6
D/C - digital stift 5
DN - digital stift 11
SCLK - digital stift 13
LED - digital pin 9
Plats i styrelsen på skummet så att spikarna säkra styrelsen i skummet. Gräva ett hål genom skummet precis stor nog att passa knappen konkav. Anslut knappen till Arduino's digital stift 4 och Anslut summern till digital stift 12.
Hämta programvaran Arduino att vara säker på att man stödjer Mega (kanske behöver version 1.5.6 Beta). Hämta Math Blox koden från GitHub och öppna filen ino i programvaran Arduino. Kompilera och kör denna kod på Arduino Mega och du kommer att ha en egen version av Math Blox som kan köras självständigt på en extern strömkälla!