Med en kvadratur kodare med en ATtiny 2313 och en OLED-Display (2 / 3 steg)
Steg 2: Utvecklingsmiljön
Jag har använt WinAVR för att sammanställa projektet. Detta är en cross kompilator GCC, på grundval för AVR microcontrollers. Det är installerade c:\ och jag har lagt "C:\WinAVR-20100110\bin" och "C:\WinAVR-20100110\utils\bin" till systemsökvägen, för att använda "göra" från kommandoraden.
Jag använder AVR Dragon och AVR Studio 4 Flash-mikrokontroller. Efter installerande AVR Studio 4, installera alla servicepack, ansluter AVR Dragon och då utföra "Verktyg -> AVR Dragon uppgradering" en gång, uppdatera firmware för draken.
För att sammanställa projektet, starta kommandotolken DOS, Byt till katalogen firmware och kör "göra". Flash han resulterande attiny.elf filen så här: först ansluta draken med bakbord, som beskrivs i handboken för AVR Dragon och på baksidan av draken. Du måste ansluta alla sex signaler:
MOSI: PB5 av ATiny 2313
MISO: PB6 av ATiny 2313
SCK: PB7 av ATiny 2313
Reset: PA2 av ATiny 2313
VTG: + 5V strömförsörjning av skärbräda
JORD: Jord av skärbräda
Flash-programmet ska ATiny 2313, först starta AVR Studio och skapa ett nytt "Assembler" projekt för ATtiny2313. Välj "Verktyg -> Program AVR -> Anslut" och välj "AVR Dragon USB". Välj HW inställningar Läs: nu kan du se att påträffas 5 V, om alla anslutningar är rätt. Välj "Main -> Inställningar" och använder 125 kHz (mindre problem med långa kablar) och bekräfta med "Skriva". Då utföra "Main -> Läs signaturen" och du bör se den första bifogad bilden.
Nu väljer du "Main -> Radera enhet" och välj säkringarna som du kan se i andra bifogad bild. Välj "Program" programmera säkringarna. Välj slutligen "Program -> Flash -> Input Hex filen:" och välj attiny.hex (det är i zip-filen i nästa steg). Om du bygger en ny version, måste du bara raderar och flash den nya filen, som är lätt för snabb handläggningstid.