Min erfarenhet med MAGPI (4 / 6 steg)
Steg 4: Testa enheten
Efter mestadels allt var kabelansluten upp, var det dags att testa enheten. Jag ville se till att allt fungerade, och att jag skulle kunna använda enheten när det hade programmerats. Detta innebar att jag behövde använda FTDI adapter och koppla in den i rätt vinkel manliga huvudet jag hade lödda till Arduino. Men som jag nämnde tidigare, sprang jag in i ett problem med manliga huvudet. När jag hade böjt huvudet inte hade jag verkligen anses vara storleken på stiften. Jag gick bara med vad jag hade och antog att det inte skulle bli ett problem. Detta resulterade naturligtvis i stiften inte är tillräckligt länge för att faktiskt ansluta till Arduino. Jag var tvungen att unsolder alla stiften från Arduino och göra en ny header att koppla tillbaka in. Svåra i det här fallet var att få tillgång till Arduino som det var ganska ordentligt ansluten till PCB och LCD. Med en liten finess och några löda wick, kunde jag ta bort det manliga huvudet. Efter som jag rensat ut resten av lödtenn med några mer lödtenn wick sedan vickade det nya manliga huvudet på plats. Efter lödning det, kunde jag Anslut FTDI adapter till Arduino och börja försöka programmera enheten.
Programmet var dras direkt från de ursprungliga planerna för MAGPI.
Programmet är här: https://github.com/zippy/magpi
Jag namn till den mapp som höll filen till MAGPI sedan öppnade upp i min Arduino gränssnitt. Programmet krävs tre olika bibliotek efter att ha tittat igenom det, så jag tog två av dem som nämns i README.
Första bibliotek: https://github.com/adafruit/Adafruit-GFX-Library
Andra bibliotek: https://github.com/adafruit/Adafruit-PCD8544-Nokia...
Jag döptes också dessa. Det senaste biblioteket inte på Readme-filen, men jag kunde säga biblioteket kallades Bounce. Med lite hjälp från Google lyckades jag hitta biblioteket kallas Bounce2.
Bounce2 bibliotek: https://github.com/thomasfredericks/Bounce-Arduin...
Men programmet kallas för bara studsa så jag fifflat med de tidigare versionerna av Bounce biblioteket för att försöka få en som fungerat med koden. Ingen av dem fungerade. Inte allt var förlorat, emellertid, som jag helt enkelt bytte biblioteket ut för Bounce2-biblioteket och, lyckligtvis, allt fungerade perfekt ändå. LCD-skärmen lyser upp och programmet började köra. Jag kunde lätt köra varje tre spel (låda, Catcher och orm) samt tillgång på Alternativ-menyn. Enda misstaget jag hittade var jag hade trådbundna höger knapp till vänster knapp stift Arduino och den vänstra knappen till höger knapp stift. Efter att leka med det och se till att inget annat var fel, jag grävde i koden och ändrat det så två stiften var bytt. Mångsidigheten hos Arduino var i detta fall stor; Du kan koppla det upp bara om vilket sätt du vill, du behöver bara ändra koden lite för att åtgärda eventuella skillnader. Det sista steget var mata batteri och batteriladdare till botten av fallet, och sedan fästa bitar tillsammans.