Min fiskbensmönster utrustning (1 / 3 steg)
Steg 1: Förprojektering steg
Om du ska göra ett kugghjul, kommer du att göra redskap med andra storlekar till arbeta med den. I det här fallet finns det vissa variabler som du behöver för att standardisera mellan växlarna. Jag har inte skrivit ut en annan redskap av olika storlek ännu, och jag kommer göra det i framtiden. Jag tycker det är säkert att anta att de standard variablerna för normala redskap (nyckel evolventkugg gear) kommer att gälla dessa redskap. För detta ändamål skapade jag en textfil som innehåller dessa Standart värderar så jag inte behöver komma ihåg dem.. Det ser ut så här:
Min konstanter för fiskbensmönster redskap:
20° Tryck vinkel
Pitch radie = #Teeth * 2
Axel specifikationer i komponent varje halva är 15mm lång, totalt 30mm
30° vridning vinkeln
Låt oss gå igenom vad alla dessa menar:
Tryck vinkeln avgör formen på tänderna. GS plugin för redskap ger dig 3 alternativ: 14.5º, 20 °, och 25 °. Jag sätter bilder av varje exempel i det här steget i angiven ordning. Lågtryck vinkel, tänderna har mer kontakt med varandra men det innebär mer buller och glapp (utrymmet mellan maskor tänder, inte bra). Högre tryck vinklar ger mindre kontakt, så de är smidigare och lugn.
Pitch radius är radien av den cirkel som representerar kontaktpunkt mellan 2 gears. I bilderna motsvaras detta av den tunna röda cirkeln som går runt genom tänderna. Det är inte radien av yttersta tänderna, så håll detta i åtanke medan designa. Det måste hållas på samma förhållande för olika antal tänder mellan kugghjul för växlarna vara kompatibla med varandra.
Ett fiskbensmönster kugghjul är bara 2 snedskurna kugghjul sätta ihop att motverka varandra har driva igenom den axel som händer på grund av sin form. Den spiralformade vinkeln av redskap är hur många grader av lutning i tänderna av spiralformade redskap. Jag använder termen "twist vinkel" eftersom det är hur många grader jag roterat den översta sidan på redskap i Google Sketchup i förhållande till den nedre ansiktet.