Mithotronic LEDmePlay Gaming konsolen (2 / 6 steg)
Steg 2: Förbereda Arduino
Du bör först installera Arduino IDE (Integrated Development Environment) på datorn, som du behöver för att ladda upp program ("Arduino skisser") på Arduino och naturligtvis om du vill utveckla ditt eget spel. Ta tag i Arduino IDE 1.0.3 från http://www.arduino.cc. Med en nyare version (vi försökte v 1.6.x), sammanställa biblioteken för RGB-matris inte kan fungera. Dessa bibliotek, Adafruit_GFX och RGBmatrixPanel biblioteket kan laddas ner från Adafruit tutorial webbsida http://learn.adafruit.com/32x16-32x32-rgb-led-matrix/downloads. Följ instruktionerna där: "Byt namn på mappen okomprimerade Adafruit_GFX och bekräfta den innehåller Adafruit_GFX.cpp och Adafruit_GFX.h. plats båda Biblioteksmappar i mappen/bibliotek /. Du kan behöva skapa undermappen bibliotek om dess första biblioteket. Starta om IDE."
Efter det kan du ladda upp en av Adafruit exempel program på Arduino. Till exempel prova demo heter plasma_32x32 från RGBMatrixPanel katalog. Resultatet är helt enkelt vacker. Som vi använder Arduino Mega 2560, måste vi anpassa källkoden för demo lite eftersom den ursprungliga koden är anpassad till Arduino Uno (Uno uppvisar en annan pin-beläggning). Ersätta följande rader
#define CLK 8 / / måste vara på PORTB!
#define OE 9
av dessa rader:
#define CLK 50
#define OE 51
Nu, demo programmet bör fungera bra på Arduino Mega.