Mithotronic LEDmePlay Gaming konsolen (3 / 6 steg)
Steg 3: Anslut den Arduino MEGA med RGB LED-matris och strömförsörjningen
Vi kommer nu att anslutningarna mellan Arduino Mega och RGB ledde matrisen.
Innan dess kan du behöva länka de två delarna av matrisen av kraftledningar. Detta beror på din variant av matrisen. Det finns olika varianter i fältet liknande den som visas på bilderna. Om du har denna variant, bör du ha kraftledningar i samma paket som matrisen själv. Övre stiften som motsvarar pluspolen är anslutna till den röda kabeln som visas i bilden. För den alternativa varianten är detta inte obligatoriskt.
Vi måste nu löda anslutningskabel. Anslut den 16-poliga flatkabeln till honkontakten på ena sidan (genom att komprimera klipp av kontakt). Detta förbinds med matrisen. Den andra änden av kabeln kräver lite mer arbete. Först, du har att skala kablarna. Då måste man löda manliga stiftskontakter som är anslutna till Arduino.
För anslutningen, följa under system. Skär Merpolig kontakterna i storlekarna som krävs (du behöver 4 gånger längden 2, längd 4, och en enda stift). Använda värme Krymp röret innan du löda stiften till kablarna. Efter lödning, värma dem med hårtork. Den färdiga kabel änden visas i bilden.
Anslutningar mellan ledde matrisen och Arduino Mega
- Stolpen 1: R1 -> digital 24 (1: a stift 1 Längd 2 Merpolig kopplingens)
- Stolpen 2: G1 -> digital 25 (2: a stift 1 Längd 2 Merpolig kopplingens)
- Pole 3: B1 -> digital 26 (1: a stift till 2 Längd 2 Merpolig kontakten)
- Stolpen 4: GND -> inte används
- Stolpen 5: R2 -> digital 27 (2: a stift till 2 Längd 2 Merpolig kontakten)
- Stolpen 6: G2 -> digital 28 (1: a stift 3. Längd 2 Merpolig kopplingens)
- Stolpen 7: B2 -> digital 29 (2: a stift 3. Längd 2 Merpolig kopplingens)
- Stolpen 8: GND -> inte används
- Stolpen 9: A -> analoga 0 (1: a stift längd 4 Merpolig kopplingens)
- Stolpen 10: B -> analog 1 (2: a stift längd 4 Merpolig kopplingens)
- Stolpen 11: C -> analog 2 (3: e pin längd 4 Merpolig kopplingens)
- Stolpen 12: D -> analog 3 (4 pin längd 4 Merpolig kopplingens)
- Stolpen 13: CLK -> digital 50 (1: a stift 4. Längd 2 Merpolig kopplingens)
- Stolpen 14: LAT (STB) -> digital 10 (enda stift)
- Pol 15: OE -> digital 51 (2: a stift 4. Längd 2 Merpolig kopplingens)
- Stolpen 16: GND -> inte används
Nästa är Y-kabeln från strömförsörjningen till Arduino och ledde matrisen. Behöver du en hona som passar ditt nätaggregat. Innan lödning, överväga polariteten. Den grova röda kabeln på matrisen skall interconnect positiva polerna. Arduino är ansluten via en annan manlig kontakt som passar till power-uttaget. Notera att den Arduino jack inre stift kräver pluspolen. Du kan installera en strömbrytare mellan honkontakten och strömkablar som leder till ledde matrisen och Arduino.
Nu är vi redo för det första testet. Kontrollera att nätadaptern är inställd på 5V och att polariteten är korrekt. Anslut flatkabeln till matrisen och Arduino stiften som beskrivs ovan. Sedan power matrisen och Arduino med din nyskapade strömkabel (se bild).
Se till att allt har varit wired korrekt och sedan slå på strömmen. Efter några sekunder bör Arduino börja att köra programmet. Du borde se något på RGB LED matrix. Grattis - var detta den svåraste delen! Ibland kan det hända att du ser bara några rastrering rader på matrisen, men Arduino startar inte inte programmet. Vi har observerat detta problem flera gånger (på vissa av våra prototyper oftare än på andra). Mestadels, du kan helt enkelt slå av strömmen och sedan på igen. Vi anser dock att detta beteende har att göra med spänning vi använder. Vi är verksamma nära den nedre gränsen av krävs spänning. Det är tänkbart att spänningen ibland sjunker under den nedre gränsen på grund av komponent tolerans. För att lösa problemet, har vi bytt till 6V.