Motion konfiguration på ramper 1.4 med Marlin firmware @section maskin (1 / 3 steg)
Steg 1: Stepper riktningar maskin
Placera din transport (hotend församlingen) i mitten av din X- och Y-axlarna och ansluta till skrivaren med Pronterface/upplagor. Även driva upp.
Kontrollera Status för Ändstopp
Börja med att skicka M119 till skrivaren för att kontrollera status för ändläge. De bör alla Visa Öppna innan du fortsätter.
Pronterface - kontrollera Stepper riktningar
Nu använda riktningspilar i Pronterface att försiktigt flytta axlarna, med hjälp av 1mm och 10mm. Du skulle bara kunna flytta en axel genom att använda + för att axlarna.
Viktigaste här är att skriva ner om en axel går åt rätt håll eller inte.
Pro tips: Du makt vilja till hålla du finger nära på/av-knappen på skrivaren.
Firmware - Stepper riktning
Hitta INVERT_X_DIR i din Marlin firmware på fliken Configuration.h . Om du använder en Release Candidate av firmware, kommer att den vara placerad i maskinen.
#define INVERT_X_DIR true / / för Mendel in till false för Orca satt till true
#define INVERT_Y_DIR falskt / / för Mendel värdet true för Orca inställd på false
#define INVERT_Z_DIR true / / för Mendel in till false för Orca satt till true
För varje område som rör sig på fel sätt, ändra du den Sant till falskt eller vice versa.
Firmware - Homing riktning
Nästa setup vi homing riktning.
För de flesta skrivare vill vi hem det till vår främre vänstra hörnet, som vi definierar som våra X och Y minsta endstops. Vi vill också våra hotend vara nära vår säng, som är Z min också.
Dessa XYZ minsta endstops benämns också vårt ursprung och blir normalt 0 på deras respektive axlar.
Hitta X_HOME_DIR i Configuration.h -filen och ange HOME_DIR för X, Y och Z -1. -enligt nedan i kod-block.
Detta berättar våra axlar till hem till minsta endstops.
ÄNDSTOPP INSTÄLLNINGAR:
Tabellriktningen endstops när homing; 1 = MAX, -1 = MIN
#define X_HOME_DIR -1
#define Y_HOME_DIR -1
#define Z_HOME_DIR -1
Vissa skrivare använder olika topologier, så du kan behöva ändra detta. Ultimaker 2 bostäder x min, max Y och Z max.
Kontrollera våra ändringar
Koppla bort Pronterface, ladda upp firwmare och kontrollera om axlarna röra sig i rätt riktning. Göra ändringar om det behövs.
Homing
När allt går som det ska, testa du funktionen homing. Du kan testa med ikoner med ett "hus (hem)" på det för varje axel eller Använd G28 kommando följt av axel du vill hem.
Om du bara skriver G28; du hem alla axlar.
Du kan också skriva G28 X eller G28 XY eller någon annan kombination.