Musical Övning: Träning skjorta MP3 spelaren drivs av träning (8 / 13 steg)
Steg 8: Programmering LilyPad MP3 och förstå koden
Efter montering av komponenterna i systemet, den bifogade uppförandekoden kan laddas upp till LilyPad MP3 och avrättades för att driva MP3 skjortan:https://IU.Box.com/s/vc81v70ifv4ebw68d7qq
Koden har flera funktioner som det går. Huvudloop kontrollerar värdena för x-, y- och z-axlarna på accelerometern och definierar dem som aktuella värden. Sedan jämför dessa värden till förflutna, lagrade värden. Det först körs en kalibrera funktion, som definierar ett inställt värde för x, y, och z som ska jämföras med och anger sedan en "calib" boolean "falskt", vilket innebär att kalibrera funktionen kommer inte att köras igen om inte boolean är inställd på "true" av en annan funktion eller skick. Baserat på fastställda tröskelvärden (som är inställda på att upptäcka rörelse eller brist på motion) och de lagrade värdena (som också står för zero-G eller värden upptäcks av accelerometern när det står stilla), kontrollerar slingan huruvida värdena uppfyller de föreskrivna villkoren. Om skillnaden mellan de aktuella och ange värdena är större än tröskelvärdet, då rörelsen anses upptäckas och musikspelaren körs. Om inte, då användaren anses vara stilla och musikspelaren stoppar musiken.
Även om funktionen "spela musik" är att vara sprang (när systemet upptäcker att skillnaden i värden är större än tröskelvärdet), utför systemet sedan en automatisk kalibrering kontroll, varför vi inte behöver en knapp för vårt system, genom att jämföra de senaste värden till varje annan. Om de senaste värdena är alla mindre än en annan uppsättning tröskelvärdet (som kan vara samma som andra tröskelvärdet), användaren antas stoppas i den positionen, den "calib" boolean återställs till "true", och funktionen Kalibrering utförs igen. Efter omkalibrering, som helt enkelt talar om för systemet att den aktuella positionen för accelerometern är spelcentrum, kontrolleras de ursprungliga villkoren igen för att se oavsett om användaren är aktiv.
Under Funktionen "spela musik" sprang alla andra MP3 funktioner är därmed. Till exempel, så länge användaren är aktiv, kan användaren ändra mellan spår (ändra spår) och volym (enhetsvolymen) funktioner. Koden kommer också att köra funktionerna som loopa igenom låtarna och starta/stoppa låtarna också, baserat på användarens interaktion med systemet.