Musikaliska och lyser upp kände styrelsen (3 / 4 steg)
Steg 3: Musikaliska stjärnor och månen
1 LilyPad SimpleSnap Protoboard
1 LilyPad Arduino SimpleSnap
1 LilyPad summern
Stjärna knappar
En måne klippa ur 9 "x 12" Glimmer vit kände rektangel
Nål och tråd
Tyg lim
LilyPad FTDI
Arduino program
Hobbykniv
Tips:
Detta är faktiskt en av de lättare att sy, men det kodning intensiv. Om du inte är bekant med läsa musik, kommer att du behöva hitta en tutorial på hur man läser noter.
Koden är kopplad som en Text redaktör fil, eftersom webbplatsen inte skulle låta mig ladda upp filen faktiska Arduino. Kopiera och klistra in i en ny Arduino skiss.
Crafting steg:
1) rita diagrammet krets. Du kommer att ha följande:
-En negativ marken (så du inte behöver vara ansluten till datorn för att spela musik). Detta innebär att du kommer att ha en stjärna sytt till negativa stiftet på summern.
-En positiv linje från Protoboard till summern. Detta innebär en av de numrerade stift (5, 6, 9, 10 eller 11) kommer att sys till det positiva stiftet på summern. Du kan inte ha positiva PIN-koden på summern ansluten till en "Ett antal" PIN-kod.
-Varje stjärna måste sys till sina egna stift (kan vara ett tal eller en "Ett antal" PIN-kod). Jag valde att ha fyra stjärnor, men du kan ha mer eller mindre, beroende på dina önskemål.
2) skär ut en måne och limma den mot den kände styrelsen.
3) sy stjärnorna för att deras respektive stift och positiva linjen från Protoboard att summern.
4) nu är du redo att koden.
Kodning steg:
** Koden jag använde tillhandahålls som en fil. Om du vill använda samma kod, kan du helt enkelt öppna den i Arduino och programmera den att din LilyPad. Instruktionerna nedan är endast om du vill använda en annan sång. Jag skulle rekommendera fortfarande använder ben av koden jag som anges, eftersom det har heltal och ogiltig loop uppställningar på plats. Jag har gett instruktioner i koden för att ta bort om du vill använda olika låtar.
1) Välj de låtar du vill förvandla till koden. Jag valde Brahms Lullaby, Twinkle Twinkle Star, Cuckoo (en tysk folkvisa) och Clair de Lune. Du kan hitta noter online genom att göra en webbsökning.
2) när du har de låtar du vill använda, öppna en texteditor på datorn. Det är lättare att koda detta sätt än att starta i Arduino.
3) börja införliva din sång. Summern kan endast spela upp ett ljud i taget, så håll detta i åtanke när du börjar att skriva kod. Till exempel, om jag kodning Brahms lullaby, är här hur jag skulle starta den. Den "/ /" och allt efter det på samma rad kommer grå ut när du klistrar in i Arduino. Detta gör att du kan kommentarer eller kommentarer som hjälper dig att komma ihåg vad som händer i din kod. Om du är obekant med musiknoter, skulle jag rekommendera att göra en snabb sökning på hur man läser musik. Det kan vara för mycket att räkna ut på en gång.
Brahms vaggvisa
Börja med E4
tonen (talare, E4, 300); E4
Delay(300);
E4 avser noteringen på noter, och 300 är förseningen eller greven av anteckningen. Förseningarna är inte exakt som en anteckning på noter är. Till exempel i den här låten, en fjärdedelsnot är en 300 fördröjning och en halv anteckning är en 600 fördröjning. Du kommer förmodligen behöva leka med den för att hitta den bästa fördröjningen för din sång.
Låt oss titta på lite mer av låten:
Brahms vaggvisa
Börja med E4
tonen (talare, E4, 300); E4
Delay(300);
tonen (talare, E4, 300); E4
Delay(300);
tonen (talare, G4, 900); G4
Delay(900);
tonen (talare, E4, 200); / / E4
Delay(200);
tonen (talare, E4, 300); E4
Delay(300);
tonen (talare, G4, 600); G4
Delay(600);
4) när du har kodat din låt, måste ersätta anteckningarna i parentesen med dess frekvens motsvarighet. Du kan hitta de frekvenser listade här.
Här är samma avsnitt ovan, men med frekvenser i:
Brahms vaggvisa
Börja med E4
tonen (talare, 329.63, 300); E4
Delay(300);
tonen (talare, 329.63, 300); E4
Delay(300);
tonen (talare, 392.00, 900); G4
Delay(900);
tonen (talare, 329.63, 200); / / E4
Delay(200);
tonen (talare, 329.63, 300); E4
Delay(300);
tonen (talare, 392.00, 600); G4
Delay(600);
Det snabbaste sättet att göra denna förändring är att använda verktyget "Sök och Ersätt" i din texteditor. Se till att lämna anteckningar utanför parentesen och efter den "/ /" intakt, om du behöver gå tillbaka och göra ändringar. Det är mycket lättare att titta på den faktiska Obs än det frekvens!
5) när du har avslutat kodning din låt i redigeraren, öppna den bifogade uppförandekoden i Arduino. Det finns instruktioner i koden på vad att lämna i och vad man ska ersätta om du har kodat egna låtar.
6) program din Protoboard och enkla Snap.
7) testa musiken genom att trycka på den exponerade tråden på dina knappar!
Bilder:
Själva framsidan
Kopplingsschemat på framsidan
Kopplingsschema för ryggen
Screencapture införliva/kodning processen