NaCade - den nakna Raspberry Pi Arcade maskin (12 / 13 steg)
Steg 12: Joystick och knappar
Det var en hel del trial and error men i slutet jag använt detta skript som jag modifierade för att passa min knappen layout https://github.com/adafruit/Adafruit-Retrogame/blob/master/retrogame.c.
Här är mitt manus förändring på linje 87
Input/Output (från /usr/include/linux/input.h)
{22, KEY_LEFT},
{2, KEY_RIGHT},
{4, KEY_UP},
{3, KEY_DOWN},
{27, KEY_C},
{23, KEY_X},
{11, KEY_Z},
{24, KEY_A},
{10, KEY_S},
{9, KEY_D},
{7, KEY_5},
{8, KEY_1},
{25, KEY_ESC}
};
Varje rad i denna tabell innehåller två element. Först är en GPIO pin-kod (där en knapp eller en riktning från en joystick bifogas), andra är den motsvarande nyckel koden genereras av denna kontroll. En lista över giltiga nyckel koden namn finns i filen /usr/include/linux/input.h start runt linje 178. Kom ihåg att bifoga varje pin/nyckel par i {klammerparenteser} med kommatecken mellan dem. I princip kan kontrollerna programmeras att göra jobbet för någon tangent på tangentbordet.