Nokia 5110 grafik handledning (2 / 6 steg)
Steg 2: Skapa en BMP-fil
BMP (bitmap) är ett bildformat. Den består av en kvadrat rutnät som kallas för bildpunkter. Vi kommer att spara vår image som en BMP-fil.
Först måste vi skapa viss grafik, jag kommer att använda pixlr editor för detta. Jag tycker det är en stor spindelväv-baserat mjukvaran för att skapa bilder och naturligtvis, flera färger. När du är på webbplatsen jag länkade till, välja att skapa en ny bild. Se till att göra de storlek 84 av 48, eller oavsett storlek bildskärmen är och klicka på OK. Sedan helt enkelt måla eller att skapa något du vill visa på LCD. Du kanske vill öka zoomnivån och sedan gör det ner till vänster, Välj ungefär 900 procent, det fungerar bra.
Nästa spara bilden genom att trycka på Cmd + S (mac) eller Ctrl + S (windows) och nu, se till att spara den som en BMP. Nästa steg är att omvandla detta till en användbar kod genom arduino.