Nokia 5110 grafik handledning (1 / 6 steg)
Steg 1: anslutningar
Första låt oss ansluta Nokia 5110 displayen. Kom ihåg att LCD-skärmen körs på 3,3 v och även om vissa personer har anslutit den till 5V, det har fungerat men gav några konstiga effekter, så föreslår jag att ansluta till de 3.3V produktionen av arduino. Nästa, ljuset pin på LCD-skärmen. Det är den en pin som kontrollerar om bakgrundsljuset är på eller av. Det kommer att vara på om PIN-koden är ansluten genom marken och av om den är ansluten via VCC. Displayen använder 3 mA när inte bakgrundsbelyst som är awesome. Vad jag försöker säga är, om du ska bygga något som kommer att bo på, inte använder bakgrundsbelysningen om det inte behövs. Här är min anslutningar:
LCD -> Arduino:
VCC -> Arduino 3.3V
LJUS -> Arduino GND (jag kommer att använda den på)
GND -> Arduino GND
CLK (SCLK) -> Arduino stift 7
BULLER (MOSI) -> Arduino stift 6
DC -> Arduino stift 5
CE- eller CS -> Arduino stift 4
RST (RESET) -> Arduino stift 3
Nästa, låt oss gå över till skapa några bitmappar och konvertera det till C-kod osv.