Oändlig RGB LED Cube (9 / 10 steg)
Steg 9: Ange Flowcode 6
För att skapa simuleringen och koden för att köra displayen jag använde programvaran Flowcode v6 och detta hade allt jag behövde tillåter mig att skapa ett mästerverk. Jag började genom att skapa en sfär på panelen, vilket gör den osynlig och sedan använda simuleringen API för att klona området tillräckligt många gånger att matcha X, Y och Z dimension egenskaper. Jag gick då om att skapa rutiner gör att jag kan få och sätta färg på varje individuella sfären. Detta sedan får mig att generera den linjen och rätblock ritning rutiner som är något mer komplex förskjutning och rotation makrona. Med användning av en tidigare grafiska LCD jag kunde rip ut ritning textmakrot och slutligen lägga till en dubbel buffring system simulering sidan av komponenten var om funktionen komplett.
För att lägga till inbäddade funktioner jag skapade en matris med 16-bitars variablesto lagra de LED färg värden i kuben. Sedan skapade jag en rutin som skulle kunna kallas upprepade gånger för att hantera saker som klockning ut data till buffertar och växlar mellan de åtta gemensamma kanalerna. Slutligen allt som fanns kvar för att göra var att lägga till kod till get och ange färg makron så att matrisen läsas och skrivit när inte körs via simulering. Den sista komponenten är nu tillgänglig [3] som enkelt kan dras till panelen Flowcode. Flowcode programmet visas i figur 10.
Klicka här för tillgång till RGB LED Flowcode komponent, Flowcode komponent källa koden och en diskussion om koden.