Omfattande Design & byggandet av Papercraft Anime peruker (2 / 8 steg)
Steg 2: Fas I - Render
1) öppna din .obj karaktär modell i ett program för redigering av 3D. Personligen använder jag MeshLab, vilket är en extremt kraftfull, öppen källkod freeware utvecklats av vid universitetet i Pisa i Italien. Du kan få det här: http://meshlab.sourceforge.net/ andra freeware 3D program inkluderar: Blender, Metasequoia, Wings3D, Google SketchUpoch 4Dblue. Men MeshLab är den minst skrämmande om du är helt ny på detta, som jag var. Om du har problem med att navigera dess knappar och omfattande menyer full av technobabble, finns det en hel del bra tutorials på YouTube för specifika funktioner. Obs: Alla till synes grundläggande funktioner, MeshLab har inte en ångra-funktion. Så, inte röra upp detta nästa steg!
2) ta bort alla oönskade delar av modellen. Antar att det är en mänsklig figur, skulle "oönskade delar" omfatta allt från halsen ner, och hans eller hennes hals, ansikte och oftast öron. Om öronen är spetsiga, super länge eller onaturligt placerad, som katt eller kanin öron, gärna lämna dem, naturligtvis! Om karaktärens hårfäste är synlig, då visar ofta de övre polygoner i pannan lite av håret kryper på dem. Det är frestande att ta bort dessa eftersom de är mestadels hud, inte men! Du kommer att se varför, senare. Annat än att ta bort allt som är hud eller kläder, men lämna löshår som pilbågar, pärlor, fjädrar, etc. Bara ta bort hattar om det finns hår polygoner under dem---ta inte bort en hatt om gör så skulle lämna ett stort hål på modellen.
3) Exportera som en ny .obj
.... FORTSÄTTA TILL NÄSTA FAS!