Omvandla träd 3D tryckt leksak (5 / 11 steg)
Steg 5: Gör en fördjupning
För att göra indrag är att upprepa extruderingsprocessen ett par gånger och senare använda funktionen skillnaden att ta bort den från kontakten.
Den enda förändringen till varje rektangel här är en rotation funktion. Det finns-8 rotation i den första delen och en 40 graders rotation i andra.
första gruppen gör det möjligt för 8 graders vridning ett sätt
translate([0,0,ballHeight/2-indent+margin/2])
Intersection() {
cylinder (h = ballHeight + 1, r = connectorWidth/2-1, $fn = 50);
rotate([0,0,-8]) kub (storlek = [20,8,10], center = true);
}
andra gruppen gör 40 graders vridning andra sätt
translate([0,0,ballHeight/2-indent+margin/2])
Intersection() {
cylinder (h = ballHeight + 1, r = connectorWidth/2-1, $fn = 50);
rotate([0,0,40]) kub (storlek = [20,8,10], center = true);
}
Få lite mer komplicerat här, men allt detta händer är att samma form som i det sista steget att återskapas med skärningspunkten mellan cylindern och den rektangulära fast. Detta görs två gånger med en rotation tillämpas på den rektangulära fast.
Båda dessa former tas sedan bort från kontakten med funktionen skillnaden (sett senare).