Omvandla träd 3D tryckt leksak (6 / 11 steg)
Steg 6: Resultatet
Det sista tillskottet är den rektangulära bar bit som sträcker sig ut från varje sida och bollar på ändarna. Det är:
bar
kub (storlek = [dist * 2, 4, 3], center = true);
bollar i ändarna
translate([Dist,0,0]) scale([1,1,ballHeight/ballWidth]) sfär (r = ballWidth/2, $fn = 50);
translate([-Dist,0,0]) scale([1,1,ballHeight/ballWidth]) sfär (r = ballWidth/2, $fn = 50);
Här är den fullständiga koden för modulen connector:
modul spinner(dist) {
centrala hållare för pluggen
Difference() {
huvudavsnittet
Union() {
cylinder
translate([0,0,-(ballHeight+margin)/2]) cylinder (h = ballHeight + marginal, r = connectorWidth/2, $fn = 50);
bar
kub (storlek = [dist * 2, 4, 3], center = true);
bollar i ändarna
translate([Dist,0,0]) scale([1,1,ballHeight/ballWidth]) sfär (r = ballWidth/2, $fn = 50);
translate([-Dist,0,0]) scale([1,1,ballHeight/ballWidth]) sfär (r = ballWidth/2, $fn = 50);
manlig kontakt
translate([0,0,-(ballHeight+margin)/2-extrude])
Intersection() {
cylinder (h = ballHeight, r = connectorWidth/2-2, $fn = 50);
kub (storlek = [20,8,10], center = true);
}
}
indragen utrymme på toppen
första gruppen gör det möjligt för 8 graders vridning ett sätt
translate([0,0,ballHeight/2-indent+margin/2])
Intersection() {
cylinder (h = ballHeight + 1, r = connectorWidth/2-1, $fn = 50);
rotate([0,0,-8]) kub (storlek = [20,8,10], center = true);
}
andra gruppen gör 40 graders vridning andra sätt
translate([0,0,ballHeight/2-indent+margin/2])
Intersection() {
cylinder (h = ballHeight + 1, r = connectorWidth/2-1, $fn = 50);
rotate([0,0,40]) kub (storlek = [20,8,10], center = true);
}
cylinder för att klippa ut mitten för pluggen
translate([0,0,-25]) cylinder (h = 50, r = 3.2, $fn = 50);
}
}