Ossein Lavallier: 3d-modellen till fysiska objekt (2 / 8 steg)
Steg 2: Raffinering RYGGRADEN
Uppmärksamma kommandofältet (överst till vänster) i dessa steg. Verktyget kommer att fråga dig vad ytan är fångenskap i "bur". Detta är objektet som jag vill redigera. Jag väljer den (det blir gult när valt) och nästa fråga från verktyget dyker upp... "Select-kontrollen objekt". Min kontroll objekt kommer att vara mycket objektet jag redigerar, så jag väljer ytan ännu en gång. Nästa fråga verktyget frågar är "Region att redigera". Jag väljer "Global". Bilder 21, 22
Verktyget skapar nu en maska. Om du väljer ytan nu, det har två delar... kontrollen och polysurface. Välj "kontroll" och du kommer att få en gul bur. Bild 23.
Nu tar slår F10 upp kontrollpunkter, som kan nu flyttas, skalas, och roteras. Nu kan jag redigera ytan till något mer boney/organisk. Bild 24
Jag väljer du en grupp med poäng och sedan flytta dem i sidan visningsområdet med ORTHO och PLANAR inställd på ON att skapa en utbuktning. Bilder 25, 26
Bild 27 visar flytten i hamnen perspektiv.
Av ytterligare redigering i alla fönster som uppnåddes genom att flytta, skala och rotera enskilda punkter, samt grupper av kontrollpunkter, har jag förfinat enkel rörbunden ytan till en form som liknar något boney och Kotor-liknande. Bilder 28, 29
Det tog många trys och "ångra" kommandon för att få ytan att såhär. Trial and error baby!